الحاج محمد كريمخان الكرماني ( مترجم : ابراهيمى )
335
دقائق العلاج ( فارسي )
خواهد بود و از روز چهاردهم دنبالتر نخواهد رفت ، و اگر تا هشتم خلطى دفع نشود ممكن است تا روز سىام طول بكشد . خلط شديد و زردى و سياهى آن اگر تب تا هفتم قطع نشود هولناك است و اگر در خلط چرك نباشد و در آخر آن بيمار خرخر كند ، چهرهاش سرخ و چشمش بيك جا دوخته شود كشنده است . اگر در پهلو قرمزى يا پيچيدگى پيدا شود بايد با داغ كردن درمان شود . كسانى كه در حال نقاهتند بايد از آفتاب ، باد ، دود و نفخ شكم پرهيز كنند و خوردن نمك و چيزهاى زمخت براى بيمار مضر است . خلط سينه سفيد لزج و گلوله گلوله خوب نيست زيرا دليل بر بلغم سوخته است و اگر درد با تدبيرهاى گوناگون تمام نشود بيمار به زودى خواهد مرد . كسى كه بذات الجنب گرفتار شود و تا چهارده روز پاك نشود كارش بچرك مىانجامد و اگر تا چهل روز پس از شروع دفع خلط سينه ، بهبود نيابد مسلول خواهد شد . اگر صفرا غالب و زمان بيمارى در فصل گرما باشد پيش از خوردن مسهل نبايد فصد كنند . ازدياد بزاق لزج بدون خلط بد است و اگر در اين حالت ماء - الشعير بنوشند بيمار مىميرد و نيز غش كردن كشنده است . مبادا كه پس از شروع دفع خلط سينه شربت خشخاش به بيمار بخورانى كه از آن جلوگيرى خواهد كرد اما پيش از آن ترسى ندارد اما همينكه خلط بيايد و غلظت و اندازه اش زياد شود ، بيمار در راه نضج است . اگر مقدار زيادى خلط بدون احساس درد دفع شود از نضج زياد است . اگر خلط پس از زيادى ، كم و غليظ گردد و آسان دفع شود بيمارى رو ببهبود است اما اگر خلطى در كار نباشد كشنده مىباشد و زيادى خلط در آخر بيمارى بد است « 1 » و آمدن چرك
--> ( 1 ) در زاد المسافرين آمده است كه درد پهلو و سينه اگر زياد باشد علامتش آنست كه با گرم كردن آرام مىگيرد و با ترياق الاربعة درمان مىپذيرد . اگر از