آقا محمد علي كرمانشاهي

217

مقامع الفضل

سؤال ذكا [ 721 ] : اگر كسى در هشت ركعت نافلهء شب يا نافله ظهر وعصر شك كند كه آيا اين ركعت دويم است يا سيّم يا هفتم ، چه كار كند ؟ جواب : در مطلق نافله بنابر أكثر مىگزارند بدون تدارك واحتياط ، وبنابر كمتر گذاشتن بهتر است . سؤال ذكب [ 722 ] : صاحب قضاء در تسبيحات اربع به يك مرتبه اكتفا مىتواند كرد ؟ جواب : دور نيست وفرقى ميان أداء وقضاء نيست مگر آنكه قضاء بسيار ووقت به حسب ظاهر تنگ باشد كه در اين صورت به يكى اكتفاء مىكند با ضمّ استغفار ، بلكه استغفار را مهما أمكن ترك ننمايد هر چند كه تسبيحات را سه مرتبه خواند ، نظر به قول به وجوب استغفار « 1 » . سؤال ذكج [ 723 ] : كسى كه مشغول [ الذمة ] به نماز قضاء وروزهء قضاء است ، نافله وروزهء سنّت مىتواند كرد يا نه ؟ جواب : نه - على الأحوط - هرگاه قضاى جزمى باشد ، واگر به عنوان احتياط باشد ؛ ضرر ندارد . سؤال ذكد [ 724 ] : هرگاه كسى بر مصلّى سلام كند مخالف قاعدهء عربيّت جواب مىتوان گفت ؟ جواب : بلى ظاهرا ، وأحوط آن است كه به نيّت قرآن بگويد ، وغايت احتياط آن است كه نماز را إعادة كند . سؤال ذكه [ 725 ] : هرگاه مأمومين ؛ فاسقى را عادل دانند نمازشان چه صورت دارد وآن شخص مىتوان كه امامت ايشان كند ؟

--> ( 1 ) لازم به يادآورى است كه : قائلى براي اين قول پيدا نكرديم ، امّا مرحوم ، شيخ بهائى بصورت احتمال از كلام علّامه رحمه اللّه در منتهى المطلب استظهار نموده است . مراجعه شود به : حبل المتين : 231 .