محمود بن هدايت الله افوشته اى نطنزى
383
نقاوة الآثار في ذكر الاخيار در تاريخ صفويه ( فارسى )
بمراسم استقبال نموده بلوازم مهمانى پرداخت و پس از دو سه روز چند نفر از دليران را بخبرگيرى فرستادند و آن جماعت به طرف ولايت ترشيز رفته قضا را بجوقى از اوزبكان دچار شده جنگى دست بهم داد و اوزبكى چند را دستگير كرده بسبزوار مراجعت نمودند و اين محاربهء جزوى را مقدمهء فتح كلى دانسته بفال خوب گرفتند و از آنجا عزيمت نيشابور كرده لواى ايلغار افراختند و اوزبكان قبل از وصول سپاه ، برج و باره آن حصار را مضبوط كرده قاصدى نزد عبد المؤمن خان كه در آن حين در بلدهء مرو بود ارسال داشته كيفيت آمدن لشكر قزلباش . . . [ 212 ] « 1 » . ذكر مراجعت مهدى قليخان از روم و بيان كشته شدن آن بيگناه مظلوم چون امارت دستگاه مهدى قليخان ، چندگاه بر حسب دلخواه در ملازمت نواب شاهزادهء سكندر جاه گذرانيد و در آن مدت مكرر منظور نظر اعتبار نوّاب خواندگار گرديده فرق افتخار بذروهء سپهر دوار رسانيد و چند مرتبه به تشريفات فاخرات سرافراز گشته و بعواطف خسروانه و عوارف پادشاهانه اختصاص يافت ، زر و سيم بيشمار و اجناس نفيسه شاهوار ، تا موازى ده هزار تومان از سركار خواندگار به او و اصل شده جهات و اسبابش از حد احصاء در گذشت و خاطر من كل الوجوه از جانب شاهزادهء فريدون شكوه جمع ساخته اشتياق عتبه بوسى نواب كامياب و اشتعال نيران شوق بممالك ايران ، عنان اختيار و زمام اصطبار ، از قبضهء تمكن و اقتدارش ربود و از جانب التفات شاهزادهء كيخسرو صفات بشرف رخصت مشرف شده عزيمت احرام حريم اين قبلهء اقبال و كعبه آمال با خود درست داشت . و چون بتوسط وزراى اعظم و پاشايان مكرم محترم ، صورت احوال مهدى قليخان معروض رأى گيتى گشاى نوّاب قيصر گرديد و مضمون ترخّص و توجه خان
--> ( 1 ) - ظاهرا چند سطر از هر دو نسخه ساقط شده است .