عبد الحسين خان ملك المؤرخين ( لسان السلطنه )

974

مرآت الوقايع مظفرى ( فارسى )

طهران در ماه ربيع الثانى غلامحسين خان پسر ناظم خلوت ملقب به ناظم حضور شد . طهران در شب غرهء جمادى الاولى سال 1324 ، اتابيك وزراى خارجه و داخله را در شب مهمان كرد . تا اول اذان ، مجلس طول كشيد . طهران در غرهء جمادى الاولى ، شاه اول صبح به سلطنت آباد رفت كه از آنجا ، بعد از چند شب ، به نياوران برود . قرار بود كه با علما ، دولت صلح كند . آنها مىگويند بايد مجلس ملى را دائر نمود . دولت مىگويد بايد از علما در آن مجلس نباشند . واسطه حاجى سيف الدوله است . طهران در ماه جمادى الاولى ، قونسولگرى طرابزون به عبد اللّه خان معتمد الوزاره داده شد . طهران در سلخ ربيع الثانى ، شارژدافر دولت عثمانى ، عصر به وزارت خارجه نزد مشير الدوله آمد و اطمينان از دولت براى حاجى شيخ الرئيس و سايرين كه در سفارت بست نشسته‌اند خواست . وزير محتشم السلطنه را در اين باب نزد اتابيك فرستاد . مرخصى به آنها دادند و از سفارت بيرون آمدند . ارض اقدس مشير السلطنه « 1 » از مشهد به موثق الملك تلگراف در عشر آخر ربيع الثانى زد كه هواى خراسان گرم است . خوب است از شاه مرخصى مرا بگيرى . او جواب داد كه شاه يك

--> ( 1 ) . مشير السلطنه ميرزا احمد خان منشىباشى است و موثق الملك ميرزا سيد على خان مستوفى صندوقدار مظفر الدين شاه در روزگار وليعهدى و سلطنت .