محمد بن على بن محمد شبانكاره اى

310

مجمع الانساب ( فارسى )

به امير شيخ محمد مولايد ملحق شود ايلچى پيش امير شيخ محمد فرستاد كه در كدام يورت ملاقات خواهد بود ( ؟ ) و امرايى كه با امير شيخ محمد مولايد بود [ ند ] چون امير درويش و نواب امير حياطغا جانقى كردند كه پيشتر از آن كه امير عبد اللّه ملحق شود با امير ارغون شاه جنگ مىبايد كرد و دفع او نمود تا به معاونت او احتياج نباشد . چون امير عبد اللّه با لشكر قهستان به نيشابور رسيد خبر آمد كه امير ارغون شاه از كلات بيرون آمده بر در قلعهء كلات با امير شيخ محمد مولايد جنگ كرد و او را و چند پسر او را بقتل آوردند و لشكر او هزيمت كرده با عراق معاودت نمودند . از اين سبب امير عبد اللّه از نيشابور با قهستان كه مقام او بود مراجعت كرد . و چون خبر قتل امير شيخ محمد و هزيمت ايشان به امير شيخ حسن بزرگ رسيد ، فرمود كه لشكر او در ولايت قومس و رى مقام نمايند تا مدد فرستاده شود و خواجه جلال الدين محمود در دامغان بود او و همهء جماعت در ولايت قومس مقام نمودند . بعد از آن امير شيخ محمد شبان قتلغ را در فصل پاييز اين سال به امارت خراسان مقرر فرمودند كه برقرار خواجه جلال الدين محمود وزير باشد و آن لشكريان به امير شيخ محمد شبان قتلغ پيوندند . چون خبر آمدن ايشان به امير ارغون شاه رسيد برادر خود امير يولى را با لشكرى تمام به مازندران فرستاد و امير يولى در سرحد مازندران بر خيل خانه و يورت امير شيخ محمد شبان قتلغ زد و ايشان را غارت كرد از آن سبب امير شيخ محمد را زمستان در مازندران مقام افتاد در رمضان سنهء ثمان و ثلثين و سبع مائه . و در فصل بهار از مازندران به بسطام آمدند و در ذو القعدهء اين سال امير يولى بر عزيمت جنگ روى بديشان آورد . هنوز جنگ واقع نشده لشكر عراق منهزم گشته مراجعت نمودند بعد از آن امير ارغون شاه به مشاورت و كنكاج خواجه قطب الدين جام و امراى خراسان و خواجه علاء الدين محمد ، پادشاه طغاتيمور را ديگرباره در سنهء تسع و ثلثين [ و سبع مائه ] در نيشابور به پادشاهى بنشاندند و بعد از آن امرا امير شيخ حسن و پسر او ايلاكن و اتباع و اشياع او و امير شيخ حسن كوچك و برادران و امراى چوپانى ايلچى به خراسان فرستادند و استدعاى آمدن پادشاه طغاتيمور نمودند در رجب سنهء تسع و ثلثين و سبع مائه . پادشاه طغاتيمور و امير ارغون - شاه و خويشان و امير موسى جاندار و امراى ديگر و خواجه علاء الدين محمد ديگرباره به طرف عراق روانه شدند تا ذو الحجهء اين سال در حدود ساوه مقام نمودند و ايلچيان به اطراف فرستادند بعد از آن به حدود سلطانيه حركت فرمودند . از يك