عبدالله مستوفى
416
شرح زندگانى من ( تاريخ اجتماعى وادراى دوره قاجاريه ) ( فارسى )
كه حق حاكميت ايران را در خاك خود انكار مىكرد ضرب ميگرفتند و رؤساى تودهاى هم با اين موسيقى وحشى در مجلس رقاصى راه مىانداختند ! ! و در اين ميان رقص آخوند لنكرانى از همه مضحكتر بود . حسن استفاده از جامعهء ملل متفق بالاخره دولت ايران تنگ آمده در كابينهء آخر حكيمى بشوراى امنيت كه براى دفعهء اول تشكيل ميشد شكوه كرد كه اولا قشون روس جلو قشون ايران را در شريفآباد قزوين گرفته مانع رفتن آنها بزنجان و تبريز است و نميگذارد دولت ايران امنيت را در كشور خود برقرار كند . ثانيا چرا با وجود سررسيد موعد كشور ما را تخليه نمىكند و ما را راحت نميگذارد . بر اثر همين اقدام تودهاىها در روزنامهجات خود ، و راديو مسكو نظرم نيست كداميك بتقليد ديگرى بيچاره حكيمى را مرتجع خواندند ! و هزار لچر به او گفتند . شوراى امنيت بث الشكواى ايران را با وجود هرزهدرائىهاى راديو مسكو بمورد تشخيص داده و جزو دستور گذاشت ، و از قضاء اولين نوبت هم راجع به همين رسيدگى بود . چنان كه يك بار ديگر هم در صفحهء 207 از اين جلد نوشتهام حلاجى كامل آقاى ويشنيسكى معاون وزير خارجهء روسيه را كه در روز رسيدگى به اين امر به سمت قائممقامى از مولوتف وزير خارجه در اين جلسه شوراى امنيت حاضر بوده است در اينجا مناسب نميدانم زيرا جاى اين كار اگر خدا به من عمر بدهد كه اين شرح زندگانى را به اين روزهاى عمر خود برسانم در آنجا است . ولى ، فعلا ولو بطور اجمال هم باشد نمىتوانم نامربوطگوئيهاى اين آقا را در اين مجلس بين المللى ناگفته بگذارم ! در شوراى امنيت از آقاى ويشينسكى معاون وزارت خارجهء روسيه پرسيدند چرا قشون شما مانع عمليات قشون ايران در داخل كشورشان است ؟ با كمال خشم و غضب بروسى جواب گفت به جهت اينكه باعث خونريزى در سرحد كشور ما است ! شوراى امنيت گفت بشما چه مربوط است ؟ شما در سرحدات خود ميتوانيد عدهاى داشته باشيد كه اگر عدهء مسلحى به خاك شما بخواهد وارد شود از آنها نزع اسلحه كرده سرشان بدهد . ايشان نميخواستند زير بار اين مطلب ساده كه هر شاگرد مكتبى مدارس حقوقى ميداند بروند . حتى نظرم نيست در اين مورد بود يا مورد ديگر بمترجم خود پرخاش ميكردند كه مقصودشان را نتوانسته است درست ترجمه كند و از اين جمله معلوم ميشد ايشان زبان رايج اين مجلس بين المللى را خوب بلدند كه بمترجم ايراد ميگيرند . پس چرا به اين زبان حرف نميزدند ؟ معلوم نبود بهرحال شوراى امنيت در اين قسمت رأى داد كه دولت ايران ميتواند بهر نقطهء كشور خويش قشون بفرستد و قشون دولت روس حق جلوگيرى و مداخله در اين موضوع ندارد . در قسمت دوم ايشان ميگفتند : اين كار از كارهاى خصوصى بين ايران و روسيه و مربوط بشوراى امنيت نيست ! و بقدرى پافشارى كرده ، و درىورى گفتند كه از مزه