سيد محمد كمره اى

360

روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )

از خانه حاج على خان عصر آورده بودند خورده ، احمد هم روز به حمام و عصر نان پخته و شب بيرون رفته بود . وارد نمودن نجم‌آبادى با سايرين به طهران ، تحت المواظبه چهارشنبه بيست و سه شوال « 1 » . - صبح بعد از خواب و چايى مشغول وجين و گوجه چيدن با كلم قمرى از باغچه براى آبگوشت ناهار . از خانه بيرون آمده قدرى بادمجان خريده به احمد دادم آورد خانه . يك نمره گوجه‌درختى كه به آن اعلايى كمتر ديده بودم براى خوراك و تخم او را براى كاشتن خريده به احمد دادم . بعد خودم منزل آقا ميرزا حيدر على شيرازى رفته ، نبود . از آنجا به دكان آقا ميرزا عباسقلى خان . صحبت آوردن چند نفر از عراق تحت الحفظ و سپردن آن‌ها به ماژور فتحعلى خان در حضرت عبد العظيم شد . يادم آمد كه احمد ديشب مىگفت خلخالى براى آقا ميرزا محسن نجم‌آبادى كه وسايل استخلاص او را فراهم آورد نزد ماژور فتحعلى خان رفته . آقا ميرزا عباسقلى خان مىگفت كه يك ژاندارم رسيد به يك نفرى توى كوچه ، آن شخص او را ديده روبوسى نمود ، گفت چه‌طور شد آمديد ؟ گفت مامور چند نفرى تحت الحفظ بوديم كه از عراق آن‌ها را به تهران بياوريم . بعد در ضمن صحبت گفت به محبوسين گفتيم كه مىخواهيد شما را فرار بدهيم ؟ گفتند كه ما را به ماژور فتحعلى خان بسپاريد بهتر است تا فرار نمائيم . بعد بازار رفته قند و قرقره سفيد و بادمجان خريده مقارن ناهار به خانه آمده زن آقا ميرزا مهدى خان قزوينى هم آمده بود منزل ، از طرف شوهرش چهار تومان قرض مىخواست . هفت هزار نقد داشتم دادم . بقيه را گفتم عصر به توسط احمد آقا مىفرستم . بعد ناهار آبگوشت گوجه و بادمجان و كلم با انگور و گوجه و پنير خورديم . اعلان دولت الغاء امتيازات و معاهدات با روسيه را از صد سال پيش بعد خوابيده سه و نيم به غروب بيدار ، چايى خورده و از ديروز كه الغاى معاهدات و امتيازات را كه دولت ايران با روسيه از صد سال قبل نموده بود

--> ( 1 ) . دفتر بيستم . تاريخچه از 23 شهر شوال تا غره ذيعقده 1336 [ ه . ق ] .