سيد محمد كمره اى
346
روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )
نظرها درباره رياست وزرايى وثوق الدوله مقارن غروب خانه مستشار الملك رفته ، نبود . مستشار الملك رسيد . به اصرار توى حياط باغش رفتيم ، چايى خورده صحبت مىكرد كه عامه مايل به رياست وزرايى وثوق الدوله هستند . گفتم پس كى مايل نيست ؟ گفت فقط شاه . گفتم به نظر من بهعكس است . بعد اظهار كرد كه فقره مسجد شاه و حضرت عبد العظيم لطمه به وثوق الدوله زد و او را عقب انداخت . گفتم از طرف خودش اين كار شد كه پول براى اين كارها مايه گذاشت . گفت او مايه نگذاشت . بعد در اين ضمن مستشار الملك با دو سه نفر رسيده تا ساعت دو و ربع كم نشسته ، صحبت بدى اقدامات سه دسته دمكراتها و تمجيد از كناره گرفتن من از دستهبندىهاى آنها شده ، هندوانه هم خورديم انجمن براى كارهاى هوسى بعد بلند شده با مستشار الملك در آخر حياط تنها قدرى صحبت از اينكه چندى است سردار محيى ، ملك الشعراء ، ملكزاده ، امين الملك ، دكتر حسن خان و من و مستشار الملك و جمعى ديگر كه من فهميدم مقوم الملك ، واعظزاده و ميرزا زين العابدين جواهرى هم هست ، انجمنى براى كارهاى هوسى و دستهبندى داريم . ملك الشعراء علنا طرفدار وثوق الدوله [ است ] ، امين الملك آدم خوبى است ولى با اين اراذل بيچاره بدنام شده . ملكزاده مىگويد من فقط وزارت مىخواهم و وثوق الدوله گفته بود معاونتى به او خواهم داد . بعد از اخلاق آقايان تعريف مىكرد كه در وقت اجتماع چه مطالبى و چه شهواتى به دخول كار از اينها بروز مىكند . بعد گفت گمانم اين است كابينه صمصام محكم شده باشد و هزار نفر سوارى كه از اصفهان خواسته بود امروز صد نفر او با مرتضى قلى خان وارد طهران شدند . بعد قرار شد روز چهارشنبه ناهار منزل مستشار الملك بروم . اخبار شيخ احمد رشتى از جنگل ساعت دو بيرون ، سوار واگون تا توپخانه ، بعد پياده نزديك بازار ، آقا شيخ احمد رشتى را ديده صحبت جنگل را از او خواستم . گفت الحمد لله حالشان بد نيست و تاكنون قريب هشتاد اتومبيل انگليسىها را شكسته و اجزايش را كشته و