سيد محمد كمره اى

333

روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )

[ امور روزانه ] شنبه يازدهم شوال . - صبح بعد از چائى كاغذ سفارشى از يمين الملك رسيد كه در نصيرآباد كرج جاى مرا خالى و وعده صيفى [ داد ] كه سوغات خواهم فرستاد . من هم جواب نوشته از خانه بيرون رفته به پستخانه دادم . بعد به منزل حاج جلال لشكر رفته نبود از آنجا نزديك ناهار به خانه آمده نردبانى استاد حسن خان كه سابقا سفارش نموده بودم يازده پله ، شاگردش آورد . قدرى مشغول زدن شاخه يك صنوبر شده ، ناهار چلو و خورشت مسماى كدو با احمد و بتول و ننه اسماعيل شده بعد خوابيده . بعد از خواب حوض اندرونى رفته ، بعد چايى . بتول به‌واسطه طبخ پلو و خورشت ديشب تقاضاى پول پيراهن به اسم انعام خواست . من هم قبول . دوازده هزار پول پيراهن داده ، ننه اسماعيل هم هشت هزار گرفت به بازار بروند . احتمال صدارت عين الدوله من هم سه به غروب بيرون آمده منزل آقاى مرآت الممالك رفته ، توى زيرزمين نشسته صحبت دسته‌بندى و اينكه عين الدوله شايد روى كار بيايد و اينكه ميرزا محمد على خان ثبت اسناد و آقا ميرزا حبيب الله پستخانه و ميرزا باقر هركدام اضافه‌حقوق گرفتند و صمصام دستخط شخصى بدون پيشنهاد روساى آن‌ها نموده ، منجمله براى آقا ميرزا باقر ثبات كه سى تومان حقوق دارد بيست تومان اضافه نمود . گفت من گفتم به همان حكم كه از غير مجراست قناعت كن . فتح السلطنه هم مجددا به معاونت جنگ برقرار شد و خانه امير بهادرى را فرستاده بود اجاره نمايند و تحديد ترياك را مجددا مىخواهند اجاره بدهند . صد هزار تومان طومانيانس مايه گذاشته ؛ پنجاه به شاه و سى تومان به صمصام و بيست تومان به حكيم الملك و فهيم الملك و ميرزا زين العابدين خان . و موتمن لشكر را هم در تبريز به جهت اينكه حساب ماليه آنجا را كه دويست هزار تومان حيف‌وميل مال دولت شده بود تعيين كرده بود او را ترور و كشته‌اند . نامزد حكومت رى بعد قرار شد روز جمعه آتيه ناهار آقاى عين الممالك را هم خبر كرده منزل بنده آبگوشتى خورده صحبت نمائيم . بعد سفارش نمودم كه صاحب‌اختيار را ديده از