يحيى دولت آبادى

429

حيات يحيى ( فارسى )

و شاه وزير دربارى ديگر معين نكرد و گفت وزراء همه وزير دربارند اين نكته هم ناگفته نماند كه تيمور تاش در قضيه الغاى امتياز نفت جنوب كه به صورت ظاهر بر عليه انگليسيان بود بىدخالت نبود و باز بر نگارنده واضح نيست كه گرفتارى و بدبختى او تا چه اندازه با مسئله امتياز نفت مربوط بوده و يا هيچ ربط نداشته است و تنها زياده‌روى او در تصرفات در كارهاى دربارى بلكه در امور سلطنت از روى جلفى و غرور ذاتى كه داشت او را به اين شدت مبغوض شاه پهلوى ساخته بود و بهرصورت تيمور تاش صفات بد و خوب هردو را داشت اعمال بد او دامنگير خودش شد و كارهاى خويش كه از روى صفت تجددخواهى از او سرزد و راهنمائيهاى خوبيكه بشاه كرد و براى ترقى مملكت سودمند بود در مملكت باقيماند . بعد از قضيه تيمور تاش كار مهمى كه در تهران شد گرفتارى سردار اسعد وزير جنگ بود بايد دانست كه در مسئله انقلاب فارس بر ضد دولت پهلوى و كشته شدن يكعده از نظاميان از صاحبمنصبان و غيره در راه گله‌كويه گفته ميشد بتحريك بختياريها بوده است كه باطمينان وزارت جنگ اسمى سردار اسعد نميخواستند كاملا خلع سلاح شده باشند در صورتى كه شاه پهلوى باينكار شديدا علاقمند بود و البته موجباتى حاصل گشت كه در يكروز سردار اسعد و برادرش امير جنگ و جمعى از خوانين بختيارى گرفتار شدند و سردار اسعد در محبس مرگ ناگهانى يافت و ديگران با يك محاكمات نظامى بحبسهاى طولانى محكوم گشتند و بايد دانست كه كشمكش ميان دو دسته از خوانين بختيارى كه عموزاده يكديگر هستند و بر سر رياست ايل غالبا باهم رقابت ميكنند در گرفتارى سردار اسعد و كسان او بىدخالت نبوده است و اينكه اين قضيه به كار تيمور تاش ارتباطى داشته است يا نه و اينكه آيا با كار نفت جنوب و تجديد امتيازش بواسطه حق صدى چند كه خوانين بختيارى از كمپانى نفت حق الارض ميگرفتند ربطى داشته است يا نه چيزهائى شنيده مىشود كه چون بدرستى آنها اطمينان نيست از نگارشش صرفنظر مىشود و قضايائى است كه با مرور زمان حقايق آنها گاهى كشف مىشود و گاهى در پردهء استتار باقى ميماند . ديگر از قضاياى نظير اين قضيه موضوع رياست ايل قشقائى بود كه اسمعيل خان