ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى

190

تاريخ گيلان ( فارسى )

گفتار در بيان وزارت مرحوم بهزاد بيك و حادثات و سوانحى كه در ايام وزارت او روى نمود به فرمان حىّ ودود . چون بهزاد بيك در زمان حيات ميرزاى عالميان تصدى مهمات و مطالبات گسكر و آستارا را به مردم معتبر رجوع كرده بود ، بعد از وفات ميرزاى مرحوم مزبور ، خواجه محمد رضاى ساروخواجه كه وزير آذربايجان بود ، به ادعاى آنكه گسكر و آستارا كه داخل حوزهء آذربايجان است ، داخل آستارا شده ، اخى آقاى داروغه و خواجه شيخى خان - عامل آنجا - را گرفت . اين خبر در لاهجان به بهزاد بيك رسيد . بهزاد بيك اعيان لاهجان را برداشته ، به رشت آمد . و به اتفاق اكابر و اعيان بيه‌پس به فومن آمده ، به احضار لئام و رؤسا و سپه‌سالاران و اصاغر بيه‌پس ، مسرعان فرستاده و جمعيت بسيار دست به هم داده ، و يراق و اسلحهء بىشمار ، به طبقهء لئام داده ، از راه گسكر ، از روى غفلت روانهء آستارا گرديده و چون وارد الكاى گسكر گرديد ، با مرتضى قلى خان - حاكم آنجا - ملاقات نموده ، خان ، بهزاد بيك را از اين حركت بىنسبت و ارادهء لغو ،