ناظم الاسلام كرمانى

366

تاريخ بيدارى ايرانيان ( فارسى )

هم در طهران تلگراف كرديم و جزئى وجهى خواستيم جواب نداد با تمام اينمطالب جگرم براى غربت اهل خانه كباب است زيرا كه بنده در طهران كسى را ندارم كه پرستار عيالم باشد يك زن علويهء غريبهء حامله در شهرى مثل طهران با پنج نفر صغير معلوم است چه خواهد گذرانيد از تمام اطلاعات در اينجا محروم مانده‌ام پست در اينجا نيست تلگراف هست ولى ما پول نداريم كه تلگراف نمائيم مجملا خداوند قهار منتقم ميداند كه بر من بيگناه چه صدمات وارد آورده‌اند بذات پاك خداوند از هيئت آدميت خارج شده‌ايم يك ماه است حمام نديده‌ايم وووو اگر حالات را شرح بدهم اسباب كسر قلب مباركت مىشود و چون ميدانم حضرت حجة الاسلام فراموش نفرموده‌ايد و اگر پيشرفت داشته باشد در استخلاص بيگناه بيچارهء آواره اقدام بلكه اهتمام خواهند فرمود لهذا استدعائى ندارم مگر آنكه گاه‌گاهى بفرستيد در بنده منزل از مخدرهء علويه و اطفالم دلجوئى نمائيد و او را اميدوار كنيد و سلامتى آنها را هم تلگرافا به بنده اطلاع فرمائيد كه خيالم آسوده باشد وصيت‌نامهء هم شروع كرده‌ام اميد است اجل مهلت بدهد تمام نموده بحضور مبارك بفرستم شايد بآسودگى بميرم با دست بسته و قدم شكسته و تن تب‌دار و هواى آتشبار و مراقبت مستحفظين بهتر از اين نميتوانم جسارت كنم خداوند سايه‌ات را بر اهالى مستدام فرمايد و مقاصد قلبيهء حضرتت را در اصلاح مملكت و ترفيهء حال مسلمانان برآورد ( فدائيت مجد الاسلام ) مكتوب ميرزا آقا اصفهانى به آقاى طباطبائى حضور مبارك امام المجاهدين حجة الاسلام و المسلمين ملجاء الفقراء و المساكين آقاى آقا ميرزا سيد محمد دامت بركاته - أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ - عرفا بايد هنگام حركت خداحافظى كرده باشم ولى چون حركت بلا اراده بود موفق نشدم لذا اين عريضه را در مقام شكر و عذر مينويسم اما عذر از عدم شرفيابى هنگام حركت در كف شير نر يا روباه ماده هركدام را كه تصور فرمائيد . ترتيب حركت صبح شنبهء بيست و چهارم شهر ربيع الثانى 1324 اتابك ( عين الدوله ) احضارم فرمود بعد از احضار امر بملاقات نير الدوله و آمدن وزير دربار ( امير بهادر ) با درشكه بكهريزك و از آنجا به طرف خراسان روز هشتم وارد خراسان و بعد از سه روز توقف عازم كلات و امروز نهم است كه وارد كلات شده‌ايم در منزل حكمران كلات كه محمد ابراهيم خان از خوانين