ناظم الاسلام كرمانى

370

تاريخ بيدارى ايرانيان ( فارسى )

شخص من خطريست نزديك و از شماها ابدا توقع حمايت ندارم اما استدعا دارم رشتهء مطلب را كه سه چهار سال است دنبال كرده‌ايم از دست ندهيد امروز هم همين كلمه را عرض ميكنم و ميگذرم شخص آقاى آقا ميرزا سيد محمد را همه‌وقت در مدّ نظر داشته باشيد بلكه چند نفر از اجزاء انجمن را براى محافظت وجود او بگماريد چرا كه تمام اميدوارى آزادىطلبان بوجود اوست اگر خداى نخواسته بر او صدمهء وارد شود تمام رشته‌هاى ما چلّه خواهد شد . در باب اهل خانهء ما چندان فكر مكنيد عيال من يكى از زن‌هاى مجرّب روزگار است تاكنون چهارده سال است كه در خانهء من است و سه سال باهم نبوده‌ايم و سه مرتبه تبعيد مرا ديده است و از اين حرفها وحشت نخواهد كرد همين‌قدر كارى بكنيد كه از حيث مخارج بر آنها بد نگذرد و راه معاش آنها اين است كه آنچه كتاب و اسباب دارم تدريجا بفروشند و مخارج كنند ولى تا جنابعالى شخصا توجه نفرمائيد فروش كتاب و اسباب انجام نخواهد گرفت و كتابهاى بسيار خوب اعلى دارم اما تا اهل خبره فروشنده نباشد به قيمت مناسب فروخته نخواهد شد از كرمان هم پول براى آنها خواهد رسيد و انشاء اللّه گرسنه نخواهند ماند خود علويه هم مقدارى اسباب و آلات زنانه دارد اگر محتاج باشند بفروشند اگر بنده زنده ماندم نقلى ندارد ممكن است باز هم برايش بخرم و اگر مردم . . . . نورچشمى ميرزا محمد را در مدرسه ببريد نگذاريد فاسد شود . هرچند خيلى زحمت دادم و خسته شدم اما در آخر عريضه باز جسارت ميكنم كه از مسلك معهود خارج نشويد و مبادا بترسيد كه اگر ترسيديد تمام زحمات ما باطل خواهد شد رفقا سلام ميرسانند راستى اينهم از خوشبختى من است كه در اين محبس تنها نيستم و دو نفر رفيق دارم مخصوصا آقا ميرزا آقا همزبان دانشمنديست و نصف زحمت حبس ما را موانست و مجالست رفقا تخفيف ميدهد - از اوضاع طهران ابدا خبر ندارم استدعا ميكنم همه هفته به آدرس ذيل بنويسيد : ( خاكستر ) توسط ميرزا هدايت اللّه خان رئيس پست و گمرك در كلات نادرى كبود گنبد بفلانى برسد . از طرف من تمام اعضاء انجمن مقدس را سلام برسانيد و به همه بگوئيد ( سر كه نه اندر ره ملت بود * بار گرانى است كشيدن بدوش ) كارى بكنيد كه اين يكمشت ملت فلك‌زده را از چنگال ظلم عين الدولهء نوعى مستخلص كنيد و الا نفى عين الدولهء شخصى چندان فايده ندارد ديگرى بجايش مىنشيند بدتر و ظالم‌تر . ( زياده قربانت احمد كرمانى )