احمد مجد الاسلام كرمانى

284

تاريخ انحطاط مجلس ( فارسى )

گمرك ميكنند گذشته از گمرك معاملات ربوى در اسلام به حكم قرآن حرام است و دهنده و گيرنده و شاهد فيما بين آنها را خداوند لعنت فرموده است و همين آقايان كه امروز براى اسلام ميميرند هم فرع ميدهند و هم ميگيرند و اگر مجالى داشتم هزار قسم حرام رايج شايع ميشمردم كه نه تنها آقايان در مقام ممانعت از آنها نيستند بلكه خودشان هم استعمال ميكنند ولى بيچاره مشروطه را چون مطابق با حرفه آقايان نبوده و در خانه آنها را بسته حرام كرده اند و حكم بكفر مشروطه‌طلبان ميدهند و سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ در مقام تحريم مشروطيت چون هيچ دليلى از كتاب و سنت و اجماع و عقل كه ادله اربعه است نداشته‌اند ناچار متوسل بمعرفى اشخاص شده‌اند مثلا ميگويند اگر مشروطه خوب بود چرا ملك المتكلمين بابى يا سايرين مشروطه‌خواه شد يا چرا قاضى ارواقى حامى او بوده شما را به خدا قسم درست فكر كنيد آيا احمق‌تر بعضى از آخوندهاى طهران در دنيا پيدا مىشود كه هنوز نتوانسته‌اند ما بين اساس و اشخاص فرق بگذارند و اساس را براى بدى اشخاص بد ميدانند مسلما كه اين اشخاص كه صاحب آن كتاب كه بر حرمت مشروطه نوشته است كافر و لامذهب باشد چه ربطى باساس دارد و بنده خودم هم تصديق دارم كه مشروطه ايران بواسطه جهالت وكلا و غرض بعضى از ناطقين و محررين و عضويت علما در مجلس خراب شد اما هرگز نميتوانم بگويم مشروطه بد چيزى است بلى ميتوانم بگويم آنچه كه ما داشتيم انصافا چيز خوبى نبود بلكه مشروطه نبود و حرف هرج‌ومرج بود ، بارى چنان كه گفتيم يكى از جهات واقعه انحطاط مجلس ما عضويت اهل علم در مجلس بود و گفتيم دخول آنها در مجلس دو عيب بزرگ داشت يكى آنكه عنوان مشروطيت را كه به كلى خارج از امور ديانت بود داخل در امور ديانت كردند و مثل ساير مسائل شرعيه رأى و عقيده علما را