ذبيح الله صفا

1046

تاريخ ادبيات در ايران ( فارسى )

خاندان اينجو در فارس بوده است كه نسبت خود را بخواجه عبد اللّه انصارى مىكشانيده‌اند . بزرگ اين خاندان يعنى شرف الدين محمود از ملازمان امير چوپان بود كه چنان كه ميدانيم « كردوجين » دختر ابش خاتون را بنكاح درآورده بود . ابش خاتون دختر اتابك سعد بن ابى بكر بود كه در سالهاى 662 و 663 بعنوان آخرين فرد از اتابكان سلغرى بر فارس حكومت مىكرد و دختر او و منگو تيمور كه « كردوجين » نام داشت از سال 719 هجرى از جانب سلطان ابو سعيد بهادر حاكم فارس شد و چندين سال درين مقام بود و خدمات بزرگى در عمران فارس كرد . در عهد حكومت همين كردوجين بر فارس ، امير چوپان يكى از ملازمان خود را بنام شرف الدين محمود كه وكيل املاك خاصهء ايلخانى بود بوزارت فارس و كرمان و يزد و كيش و بحرين فرستاد و او به زودى نواحى جنوبى ايران را از اصفهان تا سواحل و جزاير خليج در ادارهء مالى خود گرفت و به « اينجو » معروف گرديد و مالى فراوان حاصل كرد و بعد از كردوجين يعنى بعد از حدود سال 729 - 730 در نواحى مذكور استقلال تمام داشت تا در سال 734 معزول و سپس بر اثر طغيان دستگير و محكوم بقتل شد ليكن بوساطت خواجه غياث الدّين محمد وزير از مرگ رست و در قلعهء طبرك اصفهان محبوس گرديد و پسرش جلال الدّين مسعود بروم نزد امير شيخ حسن چوپانى حكمران آن سرزمين فرستاده شد و اين وضع ادامه داشت تا سال 736 كه ابو سعيد بهادر درگذشت و شرف الدين محمود و پسرانش در مدت كوتاه ايلخانى ارپاگاون بتبريز بازگشتند وزير سايهء غياث الدين وزير در رتق‌وفتق امور دخالت يافتند ليكن ديرى نگذشت كه محمود شاه بفرمان ارپاگاون كشته شد و دو پسرش جلال الدين مسعود و شيخ ابو اسحق از تبريز گريختند ، نخستين بروم در پناه امير شيخ حسن رفت و دومين بديار بكر در پناه امير على پادشاه . جلال الدين مسعود شاه كه فرزند ارشد محمود شاه بود شرف دامادى غياث الدّين محمّد وزير را داشت و بعد از ذى الحجهء سال 736 كه تاريخ انتصاب محمد خان از