احمد على سپهر ( مورخ الدوله )
169
ايران در جنگ بزرگ 1914 - 1918 ( فارسي )
ايران را نسبت بهيجان اروپا كه لازمه جنگ است مقايسه نموده و در ضمن ميگفتند خيلى مشتاق خواهند بود ببينند كه اين سكونت به حال خود باقى باشد بعقيده ايشان موقعى براى بدبينى نيست و اين سكونت را ميتوان به خوبى نگاهداشت . دولت ايران بيطرفى خود را بايد قدر دانسته و در حفظ آن ساعى باشد . شرح حال كنت لگوتتى وزيرمختار اطريش بقلم خودش جناب كنت لگتتى ورود قشون عثمانى را بسرحدات كرمانشاهان يك نوع حادثه محلى دانسته و چندان اهميت نميدادند و معتقد بودند كه دولت ايران كاملا موفق به تصفيه آن شده و عنقريب قشون مزبور مراجعت مىكند و اما مسئله آذربايجان و عربستان را طور ديگر ميديدند يعنى اظهارات سفارت كبراى عثمانى را بطورىكه اخيرا در يك ابلاغيه توضيح داده شده بود تا حدى تائيد كرده عقيده داشتند تجاوز عساكر عثمانى فقط بمناسبت اشغال مقامات و استحكامات نظامى براى دفع حملات قشون متفقين است و الا براى ايران هيچگونه سوءقصدى نميتواند وجود داشته باشد و ايرانىها بايد اطمينان كامل از برادران مسلمان خود داشته تصور نكنند دولت عثمانى نسبت به خاك ايران چشم داشت و طمعى دارد جناب كنت لگتتى اتفاق و اتحاد عالم اسلام را فقط وسيله نجات دول اسلامى در اين بليه