ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )
127
اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )
وضع بندرعباس بخش دوم ( 1728 ) دوران حكومت زبردستخان و زاهد علىخان در 6 نوامبر 1728 به زبردستخان دستور رسيد كه عازم گرمسيرات شود . وى در اصفهان به هلنديان گفت كه : « دستور دارم كه بندرعباس و بخشهاى ديگر را در زير فرمان افغان درآورم و راهها را براى بازرگانان امن و خالى از خطر سازم » وى به اسخارور گفت : « به اتلام بنويس چون شاه بر آن است كه جزيرهء هرمز و ديگر جزيرهها را تسخير كند هلنديان بايد ميزان كمكهاى خود را افزايش دهند . افزون بر اين هلنديان بايد توجه داشته باشند كه از آن پس ميزان بازرگانى آنها به پايهء روزگاران پيشين خواهد رسيد » . اسخارور پاسخ داد : من نيك مىدانم كه شاه مىخواهد سلطهء خود را تا بنادر گسترش دهد اما دربارهء جزيرهء هرمز و ديگر جزيرهها هلنديان نه مىتوانند كمكى بكنند و نه قول مساعدى بدهند . زيرا كه اينان در ايران تنها نقش مهمان را دارند و در اينجا براى بازرگانى آمدهاند . اما آمادهاند كه به شاه اندرزهايى بدهند . اسخارور افزود : با اينكه هلنديان در آزادى خسروبيگ نايب بيگلربيگى بندرعباس كه برگماشتهء افغانان بود نقش مؤثرى داشتند در ازاى اين زحمت نه همان تفقدى اضافى از سوى شاه نديدند بلكه از خانهء سكونتگاه خود كه بارزترين نشانهء امتيازات