اليعقوبي ( مترجم : آيتي )
390
تاريخ اليعقوبي ( فارسي )
دوران مهدى محمد بن عبد الله منصور كه مادرش ام موسى دختر منصور بن عبد الله بن [ ذى ] سهم بن يزيد حميرى است ، در همان روزى كه منصور درگذشت بيعت وى بانجام رسيد و ربيع از هاشميان و فرماندهانى كه در مكه بودند براى وى بيعت گرفت و صالح بن منصور و موسى پسر مهدى نيز حاضر بودند ، آنگاه مناره مولاى ابو جعفر را با خبر ( مرگ منصور ) و وصيتش نزد مهدى فرستاد و مناره دوازده روزه به بغداد آمد و مهدى آنجا بود ، پس فرماندهان و هاشميان و ديگران را فراخواند تا بيعت نمودند . خورشيد در آن روز در 24 درجه و 50 دقيقه ميزان بود ، قمر در 20 درجه و 50 دقيقه جوزاء ، زحل در 18 درجه و 50 دقيقه ميزان ، مشترى در 17 درجه و 40 دقيقه جدى ، مريخ در 5 درجه و 40 دقيقه جوزاء در حال رجوع ، زهره در 25 درجه و 40 دقيقه ميزان ، عطارد در 18 درجه و 10 دقيقه عقرب ، رأس در 9 درجه و 10 دقيقه ثور . مهدى وصيتنامه ابو جعفر را ( بر مردم ) خواند و چنين نوشته بود : بنام خداى بخشاينده مهربان ، اين وصيت نامه بنده خدا امير مؤمنان است به مهدى محمد پسر امير مؤمنان وليعهد مسلمانان هنگامى كه او را پس از خود وصى و جانشين خود ساخت بر رعاياى مسلمانان و ذميان و حرم خدا و خزائن و زمين خدا كه « آن را بهر كس از بندگانش بخواهد ميراث مىدهد و انجام ( نيك )