سيد محمد باقر شفتي

364

تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي )

قول سوم : با انضمام و بركاته است ، پس واجب السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته است ، اين قول ظاهر مىشود از محقق در شرايع و نافع ، و مرحوم شيخ شهيد در كتاب بيان اين را اختيار نموده ، مختار قول اول است ، لكن احتياط رعايت ثالث است . مجملا ظاهر اين است كه اكتفاء به صيغهء السلام عليكم توان نمود ، و انضمام و رحمة اللَّه و بركاته أولى و أحوط است لكن لازم نيست ، اما رعايت هيئت مذكوره ظاهر اين است كه لازم بوده باشد ، پس هرگاه عليكم را مقدم دارد يا اسقاط الف و لام نمايد و بگويد سلام عليكم صحيح نخواهد بود ، و خلافى در اين ظاهرا نيست مگر در صورت اسقاط الف و لام كه مرحوم محقق و علامه قائل بجواز آن شده‌اند . مبحث چهارم در بيان عدم لزوم نيت قبل از شروع به تسليم آيا بر مكلف لازم است قبل از شروع به صيغهء سلام نيت آن نمايد بعد از آن شروع به آن نمايد يا ضرور نيست ؟ مىگوئيم : اين مسأله مبتنى بر اين است كه آيا صيغهء تسليم جزء نماز است يا خارج از آن است ؟ اگر اول است حاجت به نيت جديدى نيست ، چه نيت نماز در اول متعلق به جميع اجزاى نماز هست پس محتاج به نيت جديدى نخواهد بود در مقام تسليم ، مثل ساير اجزاى نماز . و اگر جزء نماز نبوده باشد اول نيت آن نمايد بعد از آن شروع به آن نمايد لكن مختار اين است كه تسليم جزء آخر نماز است ، پس حاجت به نيت مجددى نخواهد بود ، بلكه ممكن است قائل شويم به عدم افتقار به نيت مطلقا اگر چه قائل باشيم به عدم جزئيت ، نظر به اين كه در حين أخذ به صلاة تسليم در آخر صلاة منوى مكلف هست اگر چه فرض كنيم كه جزء صلاة نبوده باشد ، مگر در صورتى كه فرض