سيد محمد باقر شفتي
338
تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي )
رسول اللَّه ، و اين مختار شيخ شهيد است در بيان « 1 » و مرحوم محقق ثانى است در جعفريه . قول سادس : در مسأله قولى است كه ظاهر مىشود از مرحوم شيخ مفيد در مقنعه فرموده است أدنى چيزى كه مجزى است در تشهد اين است كه بگويد : أشهد أن لا إله الا اللَّه و أشهد أن محمدا صلَّى اللَّه عليه و آله عبده و رسوله . حاصل اين قول آن است كه در شهادت بر توحيد مثل قول ثانى است و در شهادت بر رسالت مثل قول اول است به علاوهء صلوات بر نبى و آل آن سرور بعد از ذكر اسم شريف ايشان . و مختار ما بين اقوال مذكوره قول اول است ، پس أدنى چيزى كه معتبر در تشهد نماز هست أشهد أن لا إله الا اللَّه وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله است . مقام ثالث : در بيان اعتبار صلوات است در تشهد . بدان كه اختلاف كردهاند فقهاء در اين مقام به چهار قول : اول اعتبار صلوات است بر سرور انبياء و سيد رسل و بر آل اطهار آن سرور در تشهد اول و ثانى ، و اين مشهور و معروف ما بين علماى شيعه است ، و أعاظم علماى شيعه در اين دعوى اجماع نمودهاند ، مثل سيد مرتضى در كتاب ناصريات و شيخ الطائفه در كتاب مبسوط و خلاف و فاضل ابن البراج در شرح جمل و سيد ابن زهره در غنيه و مرحوم محقق در معتبر و مرحوم علامه در منتهى و تذكره و شيخ شهيد در ذكرى و محقق ثانى در جامع المقاصد و فاضل مقداد در كنز العرفان . قول ثانى : عدم وجوب صلوات است در تشهد مطلقا ، و اين ظاهر مىشود از شيخ صدوق در فقيه و مقنع و امالى . قال في المقنع : ثم تشهد و قل بسم اللَّه و الحمد للَّه
--> « 1 » بيان شهيد ص 92 .