سيد محمد حسن بني هاشمي خميني

379

توضيح المسائل مراجع ( فارسي )

س 1891 : تعدادى از دانشآموزان دختر و پسر مؤسسه ما طبق تاريخ تولدشان به سن بلوغ رسيده‌اند و بر اثر مشاهده اختلال در حافظه و ضعف آن ، مورد معاينات پزشكى قرار گرفتند تا هوش و حافظه آنان آزمايش شود ، نتيجه آن بررسىها اثبات عقبماندگى ذهنى آنان از يك سال پيش يا بيشتر بود ، ولى بعضى از آنان را نمىتوان مجنون محسوب كرد زيرا در حدّى هستند كه مسائل اجتماعى و دينى را درك مىكنند ، آيا تشخيص اين مركز مانند تشخيص پزشكان اعتبار دارد و براى آن دانشآموزان ملاك است ؟ ج : معيار توجّه تكاليف شرعى به انسان اين است كه او شرعاً بالغ و از نظر عرف عاقل باشد ، ولى درجات درك و هوش معتبر نيست و در اين رابطه تأثيرى ندارد . س 1892 : در بعضى از احكام در خصوص كودك مميّز آمده است : " كودكى كه خوب را از بد تشخيص مىدهد " منظور از خوب و بد چيست ؟ و سن تمييز چه سنى است ؟ ج : منظور از خوب و بد چيزى است كه عرف آن را خوب يا بد مىداند و بايد در اين رابطه ، شرايط زندگى كودك و عادات و آداب و سنتهاى محلى هم ملاحظه شود و امّا سن تمييز ، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درك و هوش ، مختلف است . س 1893 : آيا ديدن خونى كه داراى صفات حيض است ، توسط دختر قبل از اتمام نه سالگى ، علامت بلوغ اوست ؟ ج : اين خون علامت شرعى بلوغ دختر نيست و حكم حيض را ندارد هر چند صفات آن را داشته باشد . س 1894 : اگر فردى كه به علتى توسط مراجع قضائى از تصرّف در اموال خود ممنوع شده ، مقدارى از اموال خود را قبل از وفات به عنوان تقدير و تشكر از خدمات پسر برادرش به او بدهد و برادرزاده‌اش هم اموال مزبور را بعد از وفات عمويش خرج تجهيز و برآورده كردن نيازهاى خاص او بكند ، آيا جايز است مراجع قضايى ، آن اموال را از او مطالبه كنند ؟ ج : اگر اموالى كه به برادر زاده‌اش داده ، مشمول حجر بوده و يا ملك ديگرى باشد ، شرعاً حقّ ندارد آن را به او بدهد و برادرزاده‌اش هم نمىتواند در آن تصرّف كند و جايز است مراجع قضايى آن مال را از او مطالبه كنند و در غير اين صورت كسى حقّ ندارد آن مال را از او پس بگيرد .