محمد بن جرير الطبري ( مترجم : پاينده )

4563

تاريخ الطبرى ( فارسي )

پسر كرمانى را كشت و نصر را از مرو برون كرد و بر خراسان تسلط يافت عاملان خويش را سوى ولايتهاى آن فرستاد : سباع بن نعمان ازدى را عامل سمرقند كرد ، ابو داود و خالد بن ابراهيم ، را عامل طخارستان كرد . محمد بن اشعث را سوى دو طبس و فارس فرستاد مالك بن هيثم را سالار نگهبانان خويش كرد . قحطبه را سوى طوس فرستاد ، با چند سردار از جمله ابو عون ، عبد الملك بن يزيد ، و مقاتل بن حكيم عكى و خالد بن برمك و خازم بن خزيمه و منذر بن عبد الرحمان و عثمان بن نهيك و جهور بن مرار عجلى و ابو العباس طوسى و عبد الله بن عثمان طايى و سلمة بن محمد و ابو غانم ، عبد الحميد بن ، ربعى و ابو حميد و ابو الجهم كه ابو مسلم او را دبير قحطبه كرده بود در كار سپاه ، و عامر بن اسماعيل و محرز بن ابراهيم و چند سردار ديگر . گويد : قحطبه با كسانى كه در طوس بودند مقابله كرد كه هزيمت شدند ، شمار كسانى كه در ازدحام جان دادند بيشتر از كشتگان بود و كشتگان آن روز به ده و چند هزار كس مىرسيد . گويد : ابو مسلم قاسم بن مجاشع را از راه محجه به نيشابور فرستاد و به قحطبه نامه نوشت و دستور داد با تميم بن نصر بن سيار و نابى بن سويد و كسانى از مردم خراسان كه به آنها پناه برده بودند نبرد كند و موسى بن كعب را از ابيورد سوى وى فرستد . گويد : وقتى قحطبه به ابيورد رسيد موسى بن كعب را سوى ابو مسلم فرستاد و به مقاتل بن حكيم نامه نوشت و دستور داد يكى را سوى نيشابور فرستد و قاسم بن مجاشع را از آنجا بازگرداند . گويد : ابو مسلم ، على بن معقل را با ده هزار كس سوى تميم بن نصر فرستاد و به دو دستور داد كه وقتى قحطبه به طوس رسيد با همراهان خويش به پيشواز وى رود و به دو پيوندد . على بن معقل برفت تا در دهكده اى به نام حلوان جاى گرفت . قحطبه از حركت على و فرود آمدنش آنجا كه بود خبر يافت و با شتاب سوى سوذقان رفت