محمد بن جرير الطبري ( مترجم : پاينده )
4564
تاريخ الطبرى ( فارسي )
كه اردوگاه تميم بن نصر و نابى بن سويد آنجا بود . گويد : قحطبه ، اسيد بن عبد الله خزاعى را با سه هزار كس از شيعيان نسا و ابيورد به مقدمهء خويش فرستاد كه برفت تا در دهكده اى به نام حبوسان جاى گرفت . تميم و نابى براى نبرد وى آرايش گرفتند . اسيد به قحطبه نوشت و به دو خبر داد كه حريفان بر نبرد وى اتفاق كردهاند و اگر با شتاب پيش وى نرسد كار آنها را به داورى خداى مىبرد و خبر داده بود كه آنها با سى هزار كس از دليران و سواران مردم خراسانند . گويد : قحطبه ، مقاتل بن حكيم عكى را با يك هزار كس و خالد بن برمك را نيز با يك هزار كس فرستاد كه بنزد اسيد رسيدند و چون اين خبر به تميم و نابى رسيد شكسته شدند . آنگاه قحطبه با همراهان خويش پيش آنها آمد و براى نبرد تميم آرايش گرفت . مقاتل بن حكيم و ابو عون ، عبد الملك بن يزيد ، و خالد بن برمك را بر پهلوى راست خويش نهاد . اسيد بن عبد الله خزاعى و حسن بن قحطبه و مسيب بن هير و عبد - الجبار بن عبد الرحمان را بر پهلوى چپ خويش نهاد و خود او در قلب قرار گرفت . آنگاه سوى حريفان روان شد و آنها را به كتاب خدا و سنت پيمبر وى خواند ، صلى الله عليه و سلم ، و شخص مورد رضايت از خاندان محمد صلى الله عليه و سلم . گويد : اما نپذيرفتند ، پس قحطبه بگفت تا پهلوى راست و پهلوى چپ حمله آغاز كنند كه نبردى سخت كردند كه نبرد سختتر از آن نبود تميم بن نصر در نبردگاه كشته شد و بسيار كس از جمعشان با وى كشته شدند و اردوگاهشان غارت شد . نابى با گروهى جان برد كه در شهر حصارى شدند و سپاهيان در ميانشان گرفتند و ديوار را شكافتند و وارد شهر شدند و نابى را با همراهانش بكشتند . عاصم بن عمير سمرقندى و سالم بن راويهء سعيدى سوى نصر بن سيار رفتند ، به نيشابور ، و كشته شدن تميم و نابى و همراهان آنها را به دو خبر دادند .