محمد بن جرير الطبري ( مترجم : پاينده )
4517
تاريخ الطبرى ( فارسي )
به روز عيد قاسم بن مجاشع مراءى با كسان نماز كرد ، پس از آن ابو مسلم حركت كرد و در دهكدهء الين و به قولى لين كه از آن مردم خزاعه بود فرود آمد و به يك روز مردم شصت دهكده به نزد وى آمدند . چهل و دو روز آنجا بماند ، نخستين فتح ابو مسلم از جانب موسى بن كعب بود كه در بيورد رخ داد و به كشتن عاصم بن - قيس پرداخت . آنگاه خبر فتحى از جانب مرو روذ به نزد وى آمد . ابو جعفر گويد : اما روايت ابو الخطاب چنين است كه گويد : ابو مسلم وقتى از قومس بازگشت به سرزمين مرو آمد . از قومس ، قحطبة بن شبيب را با مالهايى كه همراه داشت ، و با هديه ها سوى امام ، ابراهيم بن محمد ، فرستاد . آنگاه سوى مرو بازگشت و در شعبان سال صد و بيست و نهم نه روز از ماه رفته به روز سه شنبه آنجا رسيد و در دهكده اى به نام فنين به نزد ابو الحكم عيسى بن اعين نقيب جاى گرفت . دهكده از آن ابو داود بود . در ماه رمضان همان سال ابو داود را با عمرو بن اعين به طخارستان و ناحيهء اين سوى بلخ فرستاد كه دعوت را علنى كنند . و هم در ماه رمضان نضر بن صبيح و شريك بن غضى هردوان تميمى را براى علنى كردن دعوت سوى مروروذ فرستاد . ابو عاصم عبد الله بن سليم را نيز سوى طالقان فرستاد . و هم در ماه رمضان پنج روز مانده از ماه ، ابو الجهم بن عطيه را به خوارزم فرستاد به نزد علاء بن حريث كه دعوت را علنى كند و اگر پيش از وقت دشمن به آنها تاخت و موجب آزار و زحمت شد روا بود كه از خويشتن دفاع كنند و شمشير بنمايند و از نيام در آرند و با دشمنان خدا نبرد كنند و كسانى كه تا رسيدن وقت دشمن از آنها غافل بود مانعى نداشت كه پس از رسيدن وقت قيام كنند . گويد : آنگاه ابو مسلم دو روز رفته از ماه رمضان سال صد و بيست و نهم از منزل ابو الحكم ، عيسى بن اعين ، برفت و پيش سليمان بن كثير خزاعى منزل گرفت در دهكدهء وى به نام سفيدنج از ناحيهء خرقان . و چون شب پنجشنبه پنج روز مانده از ماه رمضان سال صد و بيست نهم رسيد پرچمى را كه ابراهيم امام پيش ابو مسلم فرستاده بود