محمد بن جرير الطبري ( مترجم : پاينده )

4487

تاريخ الطبرى ( فارسي )

گويد : روز بعد ، كرمانى به در ميدان يزيد رفت و با ياران نصر نبرد كرد كه سعد بن سلم مراغى كشته شد و پرچم عثمان پسر كرمانى را گرفتند . نخستين كسانى كه خبر هزيمت حارث را براى كرمانى آوردند نضر بن غلاق سغدى و عبد الواحد بن - منخل بودند . در اين وقت وى به در ماسرجسان در يك فرسخى شهر اردو زده بود . پس از آن سوادة بن سريج پيش وى آمد . گويد : نخستين كسى كه با كرمانى بيعت كرد يحيى بن نعيم شيبانى بود . گويد : كرمانى سورة بن محمد كندى و سعد بن عبد الرحمان ابو طعمه ، و صعب ، يا صعيب و صباح را پيش حارث بن سريج فرستاد كه از درميخان وارد شهر شدند و تا درركك برفتند روز چهارشنبه ، كرمانى به در حرب بن عامر رفت و ياران خويش را سوى نصر فرستاد كه به همديگر تيراندازى كردند ، سپس از هم جدا شدند . روز پنجشنبه نبردى در ميانشان نبود . گويد : به روز جمعه تلاقى كردند كه ازديان هزيمت شدند و تا بنزد كرمانى برفتند كه پرچم را به دست خويش گرفت و نبرد كرد . خضر بن تميم كه زره داشت حمله آورد ، كه تير به طرف وى انداختند . حبيش وابستهء نضر نيز به دو حمله برد و با نيزه به گلويش زد . خضر نيزه را از پشت سر با دست چپ از گلوى خود بگرفت . اسبش برجست و او حمله برد و با نيزه به حبيش زد و او را از اسبش بينداخت و مردان كرمانى وى را با عصاها بكشتند . گويد : ياران نصر هزيمت شدند و هشتاد اسب از آنها گرفته شد ، تميم بن نصر از پاى بيفتاد و دو يابوى او را گرفتند : يكى را سغدى بن عبد الرحمان گرفت و يكى ديگر را خضر گرفت . آنگاه خضر به سلم بن احوز رسيد و گرزى از پسر برادر خويش بگرفت و او را بزد كه از پاى بيفتاد ، آنگاه دو كس از مردم بنى تميم به دو حمله بردند كه بگريخت . سلم كه ده و چند ضربت به خودش خورده بود ، زير پلها رفت و بيفتاد و محمد بن حداد وى را سوى اردوگاه نصر برد آنگاه