ابو الفضل مير محمدى زرندى

265

تاريخ و علوم قرآن ( فارسى )

بر تن دارد و يا در حالتى است كه نبايد كسى از آن مطلع گردد . ناچار بايد اذن گرفت و وارد شد حتى مملوك و طفل نابالغ ، گر چه در غير اين ساعات بدون اذن وارد بشوند زيرا براى خدمه بسيار سخت است در هر ورودى اذن بگيرند چنانچه در آيه شريفه « لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ » آمده است و گويا اين آيه استثنائى است از آيه‌اى كه در هر ورود براى مكلفين اذن معتبر نموده است و در نتيجه پس از پيوست دو آيه بهم بدست مىآيد كه بر هر مؤمنى لازم است براى دخول به خانه ديگرى اذن بگيرد مگر خادمهاى مملوك و كودكان غير بالغ كه براى آنان در سه ساعت و مورد ، اذن لازم است و بس . 3 - آيهء شريفه « وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ . . . » « 1 » : آنگاه كه اطفال شما به حد بلوغ و احتلام رسيدند بايد مانند ديگران با اذن وارد شوند . اين آيهء شريفه دلالت دارد بر اينكه اطفال هنگامى كه به احتلام رسيدند مانند ساير مردم بايد با اذن وارد شوند چنان كه در آيه شريفه « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً . . . » آمده است ، گر چه صاحب خانه از محارم باشد . بنابر اين چون در ميان آيات منافاتى نيست و مقتضى ديگرى هم براى نسخ در بين نداريم ناچار آيه شريفه كه متضمن اين حكم است كه اطفال نابالغ در سه مورد بايد استيذان كنند ، در احكام خود باقى است و نسخ نشده است و بعلاوه اخبارى در اين رابطه از پيغمبر اسلام ( صلّى اللّه عليه و آله ) و امامان معصوم ( عليه السلام ) وارد شده كه بعضى از آنها را بعنوان مثال ذكر مىكنيم : 1 - مرحوم سيد هاشم بحرانى از كلينى و او از جراح مدائنى از امام صادق ( عليه السلام ) روايت مىكند كه امام ( عليه السلام ) فرمود : بايد خادمهاى مملوك و اطفالى كه ببلوغ و احتلام نرسيده‌اند در سه مرتبه به همان نحو كه خداوند فرموده اذن بگيرند و هنگامى كه بالغ شدند نبايد بدون اذن ، وارد بر مادر و يا خواهر و يا خاله و غير آنان بشوند ، و آنان اذن ندهند تا واردين سلام كنند و سلام ، خود ، طاعت خدا است « 2 » . و نيز امام صادق ( عليه السلام ) فرموده خادم مملوك تو هنگامى كه بالغ شد در سه ساعت

--> ( 1 ) سورهء نور ، آيه 59 . ( 2 ) تفسير برهان ، ج 3 ، ص 150 .