مطهر بن طاهر المقدسي ( المنسوب إلى أحمد بن سهل البلخي ) ( مترجم : محمد رضا شفيعى كدكنى )
418
البدء والتاريخ ( آفرينش وتاريخ ) ( فارسى )
آگاهى نداريم . و خداى داناتر است . داستان آدم اخبار وى به هنگام گزارش آفرينش او پيش ازين گذشت و او را آدم التراب مىنامند و كنيهء او ابو البشر است . در حديث آمده كه وى پيامبرى مرسل بوده است . خدا با او سخن گفت به گفتار و فرشتگان را به سجدهء وى واداشت و او را در بهشت جايگزين كرد و به دست خويش او را آفريد و او سپس به زمين فرود آمد و فرزندان از او زادند و هنگامى كه فرزندان او بسيار شدند و زمين را آبادان ساختند ، خداوند او را بر فرزندانش پيامبرى داد ، پس از گذشت پانصد سال از عمر وى . خداوند با آدم از ميان آسمان ، بىواسطه ، سخن مىگفت و با اين همه وحى بر او نازل مىشد . خداوند بر او بيست و يك صحيفه نازل كرد كه در آنها تحريم مردار و خون و گوشت خوك بود و او نخستين كسى است كه خداوند به او نوشتن خط با قلم تعليم داد . سپس از ميان فرزندان او هيچ يك خط ننوشتند تا روزگار ادريس . و نماز پنجاه ركعت بر او فرض شد . و در بعضى روايات آمده است كه او را شريعتى جز توحيد نبوده است و خداى داناتر است . از معجزات وى يكى اين بود كه بر پيكر خويش نگريست در حالى كه روح در آن جريان مىيافت و همچنين آفريده شدن همسرش از پهلوى او و سجود فرشتگان در برابر او و نشيمن كردن در بهشت و سخن خداوند با او به گفتار . وهب معتقد است كه آدم زيباترين آفريدگان خداوند بوده . بر چهرهء او موى نرسته بود ولى ريش بر گونهء فرزندان او برآمد [ 1 ] و او هزار سال زيست ، و در تورات آمده است كه عمر آدم هزار سال بوده مگر هفتاد سال و خداى داناتر است . داستان شيث بن آدم اهل كتاب معتقدند كه عنوان شيث « بدل » و « بخشيده » است و آن ، چنان است كه هنگامى كه قابيل هابيل را كشت خداوند شيث را به عوض هابيل به آدم بخشيد و نسل قابيل و ديگر شاخههاى فرزندان آدم به جز شيث منقرض شد و شيث وصىّ آدم و وليعهد
--> [ 1 ] رك : المعارف ، ص 17 .