امين رويحه
392
درمان با گياهان از نظر طب قديم و جديد با تصاوير گياهان ( فارسى )
4 - زمين را كاملا شخم و شيار نمايند كه آب و هوا كاملا در آن نفوذ نمايند . 5 - جاى اينگونه گياهان را قبل از كاشتن يا تخمپاشى نمودن بوسيلهء نخ خطكشى كنند . 6 - در بين زمينهاى اينگونه گياهان مسافتهائى بگذارند كه محل عبور و مرور باشند . ملاحظاتى راجع ببعد از كاشتن اين گياهان : گياهان مطبخ جز قليلى از آنها طالب آبى هستند كه بطور منظم بوسيلهء آبپاش به آنها داده شود ، در اثناء رشد و نمو گياهان مىتوان يك مشت كود كامل يعنى : پتاس و فسفاف و نيترات را در ميان آبپاش بريزند و به آنها بپاشند آنگاه بدنبال آن با آب صاف آن گياهها را شستشو دهند كه اثر آن كود ببرگ آنها نماند و آنها را نسوزاند . اينگونه گياهان را بايد از امراض و حشرات بدينطريق نگاه داشت كه سمپاشى شوند . بايد كليهء گياهان خودرو و غير مفيد را بكنند ، زيرا قسمت زيادى از آب و غذاى اينگونه گياهان را مىگيرند ، نيز بايد گياهان مطبخ را چنان كه قبل از اين ملاحظه شد تك و فرد نمود ، زيرا كمى مساحت و هوا باعث ضعف و امراض آنها مىشود . آن قسمت از گياهانى را كه مريض شوند بايد كند و آتش زد تا مريضى آنها به ما بقى سرايت ننمايد ، شستن گياهانى كه سمپاشى شده باشند قبل از استعمال ضرور و لازم است ، اگر اينگونه گياهان را بوسيلهء آبپاش آب بدهند بهتر از آبجارى خواهد بود ، زيرا آب آبپاش بوسيلهء هوا بهتر آنها را سيراب مىنمايد و از طرفى هم زمين را گود نمىكند و خراش نمىدهد .