امين رويحه

393

درمان با گياهان از نظر طب قديم و جديد با تصاوير گياهان ( فارسى )

اين گياهان را چگونه براى زمستان ذخيره كنيم ؟ گياهان مطبخ را در فصل تابستان مىكارند ، برگها و قسمتهاى تازه و مطلوب آنها را مورد استعمال قرار مىدهند ، راه‌هاى ديگرى نيز هست كه اين گياهان را خشك و براى زمستان ذخيره نمود كه بعضى از آنها را شرح خواهيم داد : در اروپا و آمريكا كارخانه‌هاى مخصوصى تأسيس شده كه در تمام فصول سال انواع و اقسام سبزيجات تر و تازه را بوسيلهء پلاستيك نگاه‌دارى مىكنند و در اختيار خريداران مىگذارند ، ولى چون خيلى گرانقيمت هستند خريد آنها براى عموم مردم مقدور نيست . گياهان مطبخ را در منزل به چند طريق مىتوان براى زمستان ذخيره كرد ، تا مردم عموما بتوانند از آنها استفاده نمايند : 1 - طريق خشك كردن گياهان : قليلى از گياهانند كه نبايد آنها را خشك نمود ، نظير جعفرى مثلا ، زيرا خشك كردن آن باعث اين مىشود كه نظير ادويه‌جات اكثر مزاياى خود را از دست بدهد و هيچ‌گونه ارزش غذائى براى آن نگذارد . ولى اكثر گياهان را مىتوان به نحوى خشك كرد كه بتوانند اكثر خواص خود را حفظ نمايند و نظير موقعى كه تازه باشند مورد استعمال قرار بگيرند ، ولى مقدار مصرف خشك آنها بايد از مقدار تازه بودن بيشتر باشد ، اشكال اينجا است كه اندازهء معلومى براى مصرف خشك آنها معين نشده ، چون اندازهء معلومى تعيين نشده پس مقدار مصرفى آن براى چاشنى بذوق و تجربهء آشپز بستگى دارد . دستور خشك كردن اين‌گونه گياهان اين است كه شاخه‌هاى كامل يا برگها و سرشاخه را از اصل گياه بچينند ، وقت چيدن آنها مختصرى قبل از ظهر يعنى آن موقعى كه شبنم خشكيده باشد ، يا مختصرى قبل از شب يعنى قبل از ايجاد شبنم مىباشد ، در هر صورت بايد شاخه و برگهاى آنها در موقع چيده شدن شبنم