محمد دريايى
282
دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )
درمان با عدس در كتاب كافى به نقل از امام رضا عليه السّلام آمده است : « نخود براى درد كمر بسيار مفيد است » همچنين امام صادق عليه السّلام در كتاب كافى از قول حضرت على عليه السّلام مىفرمايد : « خوردن عدس رقت قلب مىآورد و اشك را جارى مىگرداند » در كتاب عدّه به نقل از فرات بن اخنف آمده است : يكى از پيامبران بنى اسرائيل از قساوت قلب به خداوند شكايت كرد . خداوند متعال به او وحى فرمود : « عدس بخور زيرا ، خوردن عدس درمان تو است » سپس عدس خورد ، رقّت قلب پيدا كرد و اشكهايش جارى گشت . عبد الرحمن بن زيد مىگويد امام صادق عليه السّلام فرمود : روزى شخصى از قساوت قلب به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شكايت كرد ، آن گرامى فرمود : « بر تو باد خوردن عدس ، چرا كه باعث رقت قلب و جارى شدن اشك مىگردد » امام كاظم عليه السّلام در كتاب محاسن به نقل از پدر گراميش فرمود : از وصاياى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به حضرت على عليه السّلام اين بود كه : « يا على ! عدس بخور زيرا كه مبارك و مقدس است و باعث رقت قلب و زيادى اشك مىشود و هفتاد پيامبر آن را مبارك گردانيدهاند » . در كتاب عيون اخبار الرضا شيخ صدوق ( ره ) با سه سند به نقل از امام رضا عليه السّلام و پدرانش آمده است : رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود : بر شما باد به خوردن عدس زيرا كه مبارك و مقدس است و باعث رقت قلب و زياد شدن اشك مىشود و خداوند به وسيلهى آن هفتاد پيامبر را با بركت ساخت كه آخرين آنها حضرت عيسى عليه السّلام است » در كافى از امام صادق عليه السّلام نقل مىكنند كه فرمود : زمانى كه ايوب عليه السّلام سلامتى خود را باز يافت ، نگاهى به بنى اسرائيل نمود كه زمينهاى خود را شخم زده و بذر پاشيده بودند رو به آسمان كرد و گفت الهى و سيدى اين بندهى مبتلاى تو ، ايوب است كه او را عافيت بخشيدى و حال آنكه چيزى نكاشته است و اين هم بنى اسرائيل است كه همه براى خود كشت و زرعى دارند خداوند متعال به او وحى فرمود : اى ايوب ! از دانههاى تسبيحت به اندازهى كف دستى بردار و به كار ! شايان ذكر است كه در تسبيح