محمد دريايى

243

دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )

امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود : « به ، قلب را نيرو مىبخشد و سرزنده مىگرداند ، ترس را نيز از ترسو مىزدايد و او را شجاع مىسازد . و نيز فرمود : « به بوى پيامبران است » . امام رضا عليه السّلام مىفرمايد : « بر شما باد خوردن كه باعث زيادى عقل مىشود » امام صادق عليه السّلام نيز مىفرمايد : « هركس ناشتا به بخورد ، خود و فرزند آينده‌اش زيبا صورت مىشود » . امام رضا عليه السّلام مىفرمايد : « به بخوريد كه عقل را زياد مىكند و خداوند هيچ پيامبرى را نفرستاد مگر آنكه به دستش به بود . و در جاى ديگر مىفرمايد : « بوى انبيا بوى به است و بوى حور العين بوى ريحان است و خداوند هيچ پيامبرى را برنيانگيخت جز آنكه از او بوى به برآورد » . به سرشار از ويتامين‌هاى A , B است و از جمله ميوه‌هايى است كه بشر قرن‌ها قبل از ميلاد آن را مىشناخته و به خواص درمانى آن پىبرده است . بقراط حكيم براى قبض شكم و از بين بردن تب آن را تجويز مىكرده است . و " ديسكوريدوس " در قرن اول ميلادى براى درمان اسهال و استفراغ و ترشحات سفيد زنان و بواسير به آن توصيه مىكرد . تقريبا بيشترين درصد املاح موجود در به را فسفر و كلسيم تشكيل مىدهد لذا بنا به اعتقاد غذاشناسان از جمله پروفسور حاجبى و دكتر جزايرى خوردن به در رشد و نمو عقل و هوش مؤثر است . ماليدن روغن به بر بدن براى جلوگيرى از عرق بدبوى بدن به خصوص عرق كف دست و پا بسيار مفيد است و بدن را خوش‌بو مىكند . خوردن به به صورت‌هاى مربا ، كمپوت و خورش براى تقويت كلّيه ، تقويت معده ، دفع تهوّع ، سوزش مجراى ادرار ، بىاشتهايى ، يرقان ، بيمارىهاى ريوى ، بواسير ، تپش قلب ، صداهاى مبهم در گوش ، آسم ، تنظيم قاعدگى ، اضطراب و خستگىهاى روحى مفيد است . خوردن به در دوران باردارى باعث زيبا شدن فرزند مىشود . دكتر جزايرى مىگويد : « يكى از خاصيّت‌هاى به جلوگيرى از سقط جنين است و نوزاد را خوش آب و رنگ كرده و از ويار زنان آبستن نسبت به خوردن خاك و گل جلوگيرى مىنمايد » . اگر به را 15 روز در الكل خيس كرده و با محلول آن صورت را مالش دهند ، چين و چروك پوست را از بين مىبرد . به داروى عصبانيت است جوشانده‌ى آن نيز براى درمان انواع سرفه‌ها مؤثر مىباشد .