محمد دريايى

226

دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )

درمان با سيب اسماعيل بن جابر مىگويد از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود : « خوردن سيب معده را خوش‌بو مىسازد » امام كاظم عليه السّلام نيز مىفرمايد : « در سيب منافع زيادى وجود دارد : بر طرف كننده‌ى مسموميت و ناراحتىهاى عصبى بوده و چيزى در درمان سريع‌تر از آن سود ندارد » همچنين امام صادق عليه السّلام در كتاب عدّه از قول امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود : « سيب بخوريد چرا كه باعث تقويت معده است » . مفضّل بن عمر مىگويد روزى در محضر امام صادق عليه السّلام سخن از تب به ميان آمد ، حضرت فرمود : « ما خاندان نبوت تب را تنها با آب‌شويه به وسيله‌ى آب سرد و خوردن سيب درمان مىكنيم » همچنين فرمود : « اگر مردم مىدانستند در سيب چه خواصى وجود دارد بيماران خود را هرگز با غير سيب درمان نمىكردند » باز هم در جاى ديگر مىفرمايد : « به بيماران تب دار خود سيب بخورانيد كه چيزى سودمندتر از سيب وجود ندارد » ابن بكير مىگويد : روزى در مدينه بودم كه خون دماغ شدم . از امام صادق عليه السّلام پرسيده شد چه چيز خون‌دماغ را بند مىآورد . فرمود : پالوده‌ى سيب . بعد از آنكه پالوده‌ى سيب نوشيدم ، خونريزى بينى من قطع شد . همچنين آن حضرت فرمود : « چيزى نافع‌تر از پالوده يا آب سيب براى درمان مسموميت نمىشناسم » و هرگاه مار يا عقربى كسى را نيش مىزد مىفرمود : به او پالوده‌ى سيب بدهيد . رسول خدا در وصيت خود به حضرت على عليه السّلام فرمود : « يا على ! نه چيز باعث فراموشى مىشود ؛ خوردن سيب ترش ، خوردن گشنيز ، خوردن پنير ، خوردن دهان زده‌ى موش . خواندن نوشته‌هاى روى قبر ، راه رفتن ميان دو زن ، دور نكردن شپش از بدن ( عدم رعايت بهداشت فردى ) ، حجامت در گودى پشت گردن و بول كردن در آب راكد » . امام صادق عليه السّلام فرمود : اگر مردم بدانند چه خواصى در سيب وجود دارد بيماران خود را تنها با آن درمان مىكنند . سيب در درمان بيمارىها ، بسيار سريع الاثر است و خوش‌بو كننده مىباشد » .