احمد حاجى شريف ( عطار اصفهانى )
481
دائرة المعارف گياه درمانى ايران
دردناك مىباشد . بعضى مواقع ريفلاكس ممكن است باعث بالا آمدن غذا از معده به دهان شود و احساس تهوع به شخص دست دهد . معمولا تغيير در نحوهى زندگى ، تمام آن چيزى كه است براى رفع اين مشكل لازم است . اما همچنين مىتوان از بعضى از داروهاى مفيد نيز در درمان اين بيمارى استفاده كرد . در ابتدا لازم است بدانيد كه در اكثر موارد ، ريفلاكس معده به مرى ، مشكل وخيم و جدىاى نيست و به اين معنى نخواهد بود كه شما داراى بيمارى مهم ديگرى مثل سرطان هستيد ، بااينحال اهميت دارد كه بين سوزش معده و علت شايع ديگر درد سينه ( يعنى آنژين قلبى ) تمايز قايل شويد كه اين امر بهخصوص در مردان و زنان بالاى 50 سال ، مهم مىباشد . درد آنژين قلبى معمولا در اثر فعاليتهايى مثل تند راه رفتن و بالا رفتن از سربالايى ايجاد مىشود و با استراحت هم سريعا از بين مىرود ( بر خلاف ريفلاكس ) . بنابراين تشخيص اين دو بيمارى از يكديگر چندان مشكل نمىباشد . اگر شما احساس درد در سينه داريد كه فكر مىكنيد بر اثر آنژين قلبى ايجاد شده است ، بايد هرچه سريعا با پزشك در اين مورد مشورت كنيد . علل ايجاد ريفلاكس : غددى كه در معده وجود دارند توليد اسيد هيدروكلريك و پپسين ( نوعى آنزيم ) مىكنند تا به تجزيه و هضم غذاها كمك كنند . به علاوه آنها باعث مىشوند باكترىهايى كه از طريق غذا وارد معده مىشوند نابود شده و از بين بروند . اين غدد به علت وجود مادهى پوششى مخصوص كه از طريق غذا وارد معده مىشود نابود شده و از بين مىروند . مادهى پوششى مخصوص ديگرى در معده به نام موكوس ، از آسيبهايى كه ممكن است بر اثر اسيد هيدروكلريك و پپسين به معده وارد آيد جلوگيرى مىكند . وقتى كه اسيد هيدروكلريك و پپسين همراه با غذا معده را ترك و وارد رودهى كوچك مىشوند ، بر اثر مايع قليايى كه از لوزالمعده در اثنىعشر ترشح مىشود ، اسيد معده خنثى مىگردد و نمىتواند آسيبى به اثنىعشر برساند . مرى نسبتا به اسيد حساس مىباشد اما در شرايط طبيعى به علت اينكه محل اتصال بين معده و مرى توسط يك دريچه بهطور محكم بسته شده ، محتويات معده و نيز اسيد آن نمىتوانند از معده به سمت بالا و مرى بروند و به آن آسيبى برسانند بااينحال گاهى اوقات دريچهى بين معده و مرى بهطور كامل بسته نمىشود و اجازه مىدهد كه اسيد و پپسين به سمت مرى بروند و باعث مشكلاتى بشوند . دريچهى بين معده و مرى داراى دو قسمت مىباشد : 1 - عضلهى اسفنكتر تحتانى مرى ( يك عضله حلقوى كه مجراى مرى را فشار مىدهد . ) 2 - شكاف موجود در عضلهى ديافراگم كه مرى از داخل آن عبور مىكند ( كه به آن هياتوس ديافراگم گفته مىشود ) . هر دوى اين قسمتها نسبتا ضعيف هستند اما وقتى با همديگر عمل مىكنند ، ايجاد يك اتصال محكم مىكنند . عملكرد اين اتصال بسيار پيچيده مىباشد و در وضعيت طبيعى توسط رفلكسهاى متعددى كنترل مىگردد . براى مثال وقتى ما چيزى را مىبلعيم ، محل اتصال مرى به معده بايد شل شده و اجازه دهد كه غذا از مرى وارد معده شود ، اما در هنگامى كه ما چيزى نمىخوريم ، اين محل اتصال بايد بسته باقى بماند تا نگذارد محتويات معده وارد مرى شود و ايجاد ريفلاكس كند . ريفلاكس معده به مرى چگونه ايجاد مىشود ؟ هنگامى كه محتويات اسيدى معده به سمت مرى نشت مىكند ، ريفلاكس رخ مىدهد و باعث بروز علايمى مىشود كه ما به آن سوزش سر معده يا ترش كردن مىگوييم اين وضعيت هنگامى رخ مىدهد كه دريچهى بالايى معده نتواند محكم بسته بماند .