عبد الرضا سالار بهزادى

332

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

نوشته‌ايد ، در بم و نرماشير و بلوچستان اگر جنس هست شما بهتر البته مىدانيد ، در صورت داشتن جنس به شماها داده مىشود . چه خواهيد كرد درصورتىكه جنس نباشد ؟ ناچار بايد به قيمت عادله تسعير كرد ؛ غير از اين چه چاره خواهم داشت ؟ در باب سفر [ با آ ] نكه خيلى خوب است ، اما احتمال مىرود مخالفت به جهت ناخوشى در سرحدات باشد 453 بهتر اين است اين تحقيقات را بكنيم ، اگر در سرحدات مخالفت ننمايند آن وقت اطلاع مىدهم به سلامتى برويد ، و الا سال نو كه ان شاء اللّه هوا هم بهتر و ناخوشى آن صفحات هم به عون اللّه به كلى رفع شده باشد خواهيد رفت » . 135 يادداشت كوتاهى است از نصرت لشكر كه در جوف پاكت آصف الدوله بوده است . متن يادداشت : « هو 110 - تصدقت شوم صبحى عرض كردم حضرت مستطاب بندگان اجل امجد اكرم ، خداوند نعم ، آقاى حاجى آصف الدوله روحى فداه جنابعالى را مرخص فرموده‌اند كه به عتبات عاليات عرش درجات تشريف ببريد ، يعنى مشرف شويد . حالا كه عصر است آقاى حسين خان سرهنگ تشريف آوردند بنده منزل و مىفرمايند در حاشيهء دستخط مرخصى به خط مبارك دستخط فرموده اذن نداده‌اند ، گويا هركه بوده رأى ايشان را منحرف كرده . خوب است حالا كه اين‌طور شده جنابعالى هم ديگر اصرار نفرمائيد ، اطاعت صرف بهتر است . فرمايشات و خدمات را چاكرانه مترصدم . ايام سعادت مستدام باد » . نقش مهر پشت نامه : « نصرت لشكر » . 136 پاكتى است حاوى يك نامه از آصف الدوله به اسعد الدوله در بم . تاريخ پشت پاكت 11 شهر رجب المرجب 1316 » است . متن نامه : « عمدة الامراء العظاما مدتى است از شما كاغذى نرسيده ، از حالات و گزارشات و اطلاعات استحضارى نداده‌ايد . عليهذا در اين وقت كه پست عازم است اين مختصر قلمى شده و استفسار احوال از شما مىرود . ان شاء اللّه به سلامت خواهيد بود . البته سربازان ساخلوى مأمور بلوچستان كه با چادر و ملبوس و ساير ملزومات روانه كرده‌ايد سالما و تماما به بلوچستان وارد شده و سرباز مأمور سابق مرخص شده و مراجعت كرده‌اند ، هرگاه عقب مانده و يا فرارى از مأمورين بوده باشد حتما و حكما پيدا كرده روانهء بلوچستان بكنيد . از قرارى كه معتمد السلطان هاشم خان سطوت الممالك نوشته بود طبّال و شيپورچى با سربازان مأمور نبوده است ، و يا اينكه به همه جهت دو نفر بوده است ؛ هرگاه چنين است البته طبال و شيپورچى متعدد