عبد الرضا سالار بهزادى
333
بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )
روانهء بلوچستان بكنيد كه حشمت و شوكت فوج به وجود طبّال و شيپورچى است . و ديگر چند سال قبل كه شما را مأمور به قطع و فصل دعاوى تبعهء دولت بهيهء انگليس كه در چاه بهار و گه مىباشند نموده بودند و به آنجا رفتيد ، 454 به چه منوال قطع و فصل دعاوى آنها را نموديد ؟ آيا از مأمورين انگليس سندى يا صورتى گرفتهايد و داريد يا خير ؟ البته تفصيل اين فقره را مشروحا با سند صورت قطع و فصل دعاوى كه از آنها گرفتهايد بفرستيد كه لازم است . زياده مطلبى نيست . حالات سلامتى را اطلاع بدهيد . شهر رجب المرجب 1316 » . نقش مهر ظهر نامه « آصف الدوله » . 137 پاكتى است از آصف الدوله به اسعد الدوله حاوى يك نامه و يك يادداشت ملحقه . تاريخ پشت پاكت 14 شهر رجب المرجب 1316 » است . متن نامه : « عمدة الامراء العظاما كاغذى كه نوشته بوديد مورخهء نهم شهر رجب المرجب مصحوب پست از بم سمت [ ؟ ] وصول يافته و ملاحظه شد ، از سلامتى حالات شما مستحضر و مطمئن گرديد . شرحى محرمانه اظهار كردهايد كه اينجانب در اجازه دادن عزيمت شما به زيارت عتبات عاليات گفتهام به شما بنويسند كه در ضمن اين عزيمت عتبات خيال رفتن تهران را داريد به اين لحاظ از اين جانب كراهتى ظاهر شده است و مغرضين اشتباه كارى نموده موجب كم مرحمتى اينجانب گرديده است . خيلى اسباب حيرت و تعجب گرديد كه اين خيالات از كجا براى شما متصور مىگردد و اين اظهارات را به چه وسيله و اعتماد مىنمائيد ؟ جهت كم مرحمتى من نسبت به شما از چه راه است ؟ درست است شما در زمان ايالت من مصدر شغل و كارى نبودهايد ، ولى عمر خود را در خدمات ديوان اعلى صرف كرده و زحمت كشيده و تحصيل اعتبار و نيكنامى نمودهايد ؛ جهت ندارد كه اينجانب با شما بىمرحمت و بىميل بوده باشم ، انصاف اقتضا ندارد كه نسبت به شما نامهربانى بكنم . خوب است معلوم بكنيد اين حرف را من به كه گفتهام و آن كس كه به شما اين مطلب را نوشته كيست تا سؤال و مؤاخذه بشود و بر شما معلوم گردد كه مغرضين نمىتوانند در نزد من اشتباه كارى بكنند . وانگهى شما اجازهء عتبات عاليات را خواستيد بىكار هم بوديد ، اينجانب هم اجازه دادم در كمال رضامندى برويد و زيارت بكنيد و دعاگو بشويد . و معين است از براى امورات فوج ابو ابجمعى خودتان هم پسر و كس [ و ] كار داريد ، معين مىنموديد رسيدگى نمايد مانعى از براى حركت شما نبوده است . فرضا هم بخواهيد به تهران برويد چه مانعى دارد ؟ واقعا ميل تهران رفتن داشته باشيد هر قسم سفارشات بخواهيد خودم براى شما مىنويسم و متمنيات و مستدعيات شما را شفاعت مىنمايم . جهت ندارد با شما بىالتفات شوم . خدمات و زحمات شما را كاملا مسبوق و مطلع هستم . خداوند شاهد است قلبا كمال التفات را با شما دارم . ابدا اينگونه تصورات و توهمات