عبد الرضا سالار بهزادى

328

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

نهايت مسرت و ابتهاج حاصل گشت ، به حمد اللّه ملالت و كسالتى نداشته‌ايد . حالت مرا هم بخواهيد سلامتى موجب حمد است . در خصوص يكصد و پنجاه خروار جيرهء مأمورين بلوچستان شرحى نگاشته كه ديگر معطلى دست جنابعالى نيست . به چه ملاحظه ؟ سابقا هم نوشته بودم قبض جيرهء آنها را جنابعالى نوشته ، بدهيد حاشيهء قبض را معتمد السلطان نصرت لشكر مهر كند 443 بياورند حواله بدهم ، و به همين قسم هم بندگان حضرت مستطاب اجل اكرم افخم آقاى آصف الدوله روحى فداه از شهر دستخط فرموده‌اند كه قبضى از جنابعالى به تصديق و حاشيه به مهر معتمد السلطان نصرت لشكر بگيرم و اين جيره را حواله بدهم ، مسلم به خود جنابعالى هم مرقوم فرموده‌اند . با اين صورت مىنويسيد معمول نبوده ، خوب است اين ايراد را بر ايالت كرمان وارد آوريد ، و الا اينطور مقرر شده است ، تكليف من هم غير اين نيست . در مسئلهء كرايهء اين جنس نمىدانم عمدا نگاشته‌ايد يا سهوا بوده ، زيرا كه مقرر فرموده‌اند اين جنس را خود سرباز بايد حمل كند و همراه بردارد و كرايه داده نمىشود . 444 هرگاه به خود جنابعالى هم مرقوم فرموده‌اند كه مسبوق هستيد و اگر هم مرقوم نشده است كه تفصيل از اين قرار است ؛ كرايه حسب الامر داده نمىشود . حالا زودتر در اين مسئله هرطور مقتضى مىدانيد ، بايد به شهر حضور مبارك حضرت اجل روحى فداه عرض كنيد ، عريضه بنمائيد قسم ديگرى قرار مىدهيد بدهيد . همه روزه سلامتى حالات را اطلاع دهيد » . نقش مهر پشت نامه : « معزز الدوله » . 131 پاكتى است حاوى يك نامه و يك ضميمه از آصف الدوله به اسعد الدوله . تاريخ پاكت « 26 شهر ربيع الثانى 1316 » است . متن نامه : « عمدة الامراء العظاما كاغذى كه به تاريخ بيست و دوم شهر ربيع الثانى نوشته بوديد امروز كه روز بيست و ششم بود و اصل و ملاحظه شد و فورى جواب نوشته فرستاده شما را معاودت مىدهد . اما حقيقت اين است كه از مختلف‌نويسى و قاعده ندانى شما براى اينجانب خستگى و كسالت حاصل شده كه تحمل و اداى جواب اين‌گونه مطالب اسباب زحمت شده است . كاش اين فوج برقرار نبود و شماها رياست نداشتيد و دولت بالمره از بلوچستان صرفنظر مىكرد و آسوده مىشد . 445 در باب جيرهء سرباز آيا شما دو هفته قبل ننوشتيد و كاغذ در نزد اينجانب ضبط نيست كه جيرهء چهار ماههء سرباز را با كرايهء به خود شما تسليم نمايند كه براى سرباز با خود آنها حمل و نقل بكنيد ؟ اگر نوشته‌ايد ، حالا چه واقع شده است كه اين قسمها متعذّر و شكايت و آه [ و ] زارى مىنمائيد ؟ خير ابدا لازم نيست شما براى سرباز حمل و نقل بكنيد . به جناب جلالتمآب نورچشم مكرم آقاى معزز الدوله حفظه اللّه تعالى نوشتيم كه جيرهء يك ماههء سرباز را از اول جمادى الاول به سرباز بدهند كه با خود حمل و نقل بكند برود ؛ جيرهء ساير اوقات آنها را