عبد الرضا سالار بهزادى
329
بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )
بعدها يا خودمان حمل و نقل مىكنيم يا در بلوچستان به آنها مىرسانيم ، به هيچ وجه لازم نيست شما به زحمت و مشقت بيفتيد و اينكه نوشتهايد سرباز را از پانزدهم شهر ربيع الثانى حاضر كرده و جيره براى آنها گرفتهايد ، اين مطلب از روى چه قاعده و چه مأخذ است ؟ سرباز كه بايد در ماه جمادى الاول حاضر و روانه بشود ، چه دليل دارد كه از ربيع الثانى جيره بگيرد ؟ و يك حبّه قبول نخواهم كرد ، جز اينكه از اول جمادى الاول جيرهء خود را بگيرند و بروند و اينكه نوشتهايد حاشيهء قبض جيرهء سرباز را شما نمىنويسيد زيرا كه خلاف معمول است ، آيا شما هيچ نوكرى نكرده و از قوانين نوكرى مطلع نيستيد كه اين قسم اظهارات مىكنيد ؟ در كجا رسم است كه قبض جيرهء سرباز را از خود سرباز گرفته و حاشيهء آن را رئيس و لشكرنويس فوج ننويسند ؟ هرگاه در كليات و جزئيات عمل فوج كسى دخالت مىكند اسباب شكايت شما مىشود و هرگاه از خود شما خواسته مىشود اينجور حرفها مىنويسيد كه خلاف معمول است . ابدا لازم نيست كه شما حاشيهء قبض جيرهء سرباز را بنويسيد ، همان قبض صاحبمنصب و سرباز كافى است . اينكه نوشتهايد نزول برات مواجب سرباز را شما ناچار متحمل مىشويد ، اين هم ابدا لازم نيست به شما ضررى وارد بيايد . به خود حاجى اسد اللّه ناظم التجار نوشته شد كه هروقت جناب نورچشم مكرم معزز الدوله وجه برات مواجب سرباز را خواستند فورى نقد بدهد و به سرباز داده بروند و تنزيل از شما مطالبه نكنند . ملبوس هم براى سرباز از اينجا تهيه و روانه شد كه به هيچ قسم براى راه انداختن سرباز به بلوچستان معطلى حاصل نبوده و براى اول شهر جمادى الاول روانه بشوند . زياده مطلبى نيست » . نقش مهر پشت نامه : « آصف الدوله » . 132 متن يادداشت ضميمه : « عمدة الامراء العظاما اينكه مىنويسيد محرمانه اگر . . . 446 بىالتفاتى نسبت به شما داريم داشته باشيد ، جهت بىالتفاتى چه چيز است و فكر كردم بىالتفاتى جز تقويت كه مبذول مىشود ، ظاهر شده است بنويسيد بدانيم ، و علاوه بر آن مقصود شما را نمىدانم چه چيز است ، مقصود خود را بنويسيد كه معلوم بشود و به همان قرار اظهارات و مهربانى بشود كه شما تصور بىالتفاتى نكنيد و رنجيده نشويد . 26 شهر ربيع الثانى 1316 » . نقش مهر پشت كاغذ : « آصف الدوله » .