عبد الرضا سالار بهزادى

327

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

129 پاكتى است حاوى يك نامه از آصف الدوله و با مهر او خطاب به اسعد الدوله در بم . تاريخ پشت پاكت « 11 شهر ربيع الثانى 1316 است » . متن نامه : « هو عمدة الامراء العظاما كاغذى كه مصحوب سلطانها ارسال كرده بوديد رسانيدند و ملاحظه شد و از مطالب و مسطوراتش استحضار حاصل گرديد . آنچه هم مقتضى بود از سلطانها حضورا تحقيقات به عمل آمد . در باب ملبوس فوج و سربازانى كه مأموران بلوچستان هستند اظهار كرده بوديد عجالتا مبلغ سيصد تومان قبض داده از جناب جلالتمآب نورچشم مكرم آقاى معزز الدوله حفظه اللّه تعالى دريافت نمائيد و براى سربازان مأمور ملبوس خوب تمام كرده به آنها بپردازيد كه از براى زمان حركت معطلى پيش نيايد . ان شاء اللّه براى باقى فوج هم وقتى كه به كرمان آمديد و قبض كلى داديد ، بقيه تنخواه ملبوس هم پرداخته مىشود كه تتمهء ملبوس را هم به اتمام رسانيده به سرباز تسليم نمائيد . وجه بروات را هم قدغن اكيد شد كه از تحويل‌خانه به زودى به سلطانها بپردازند كه معطل نشده به زودى مراجعت نمايند . و اين مسئله اكيدا و صريحا به شما قلمى مىشود كه با سربازان مأمور بلوچستان صاحب منصبان هردسته از سلطان و نايب و بيك‌زاده و وكيل غيره ، تماما بايد همراه بروند . به هيچ وجه از معاذير ناخوشى و غيره متعذر نشوند . هرگاه بعد از رفتن سرباز از صاحب‌منصبان معلوم بشود از هردرجه كه بوده باشد نرفته باشد از منصب خودشان اخراج و تنبيه و سياست شده ، شخص خود شما هم مسئول خواهيد شد ، و همين نوشته را هم جناب جلالتمآب نورچشم مكرم آقاى معزز الدوله حفظه اللّه تعالى ملاحظه نمايند و از نرفتن صاحب‌منصبان به بلوچستان عذرى قبول نفرمايند . زياده تأكيد نمىشود . يازدهم شهر ربيع الثانى سنهء 1316 » . در حاشيه آصف الدوله به خط خود نوشته است : « سرباز را بايد اول جمادى الاول حركت داده معجلا روانهء بلوچستان نمايند كه خيلى زود ان شاء اللّه به بلوچستان برسند » . نقش مهر ظهر نامه : « آصف الدوله » . 130 پاكتى است حاوى يك نامه از معزز الدوله و با مهر او به اسعد الدوله در بم . تاريخ پاكت « 21 شهر ربيع الثانى 1316 » است و بر نگارنده معلوم نيست كه معزز الدوله اين نامه را از كجا نوشته است . اين نامه با توجه به نامه‌هايى كه قبلا از آصف الدوله دربارهء ترتيب پرداخت كرايهء حمل جنس و جيرهء سربازان مأمور بلوچستان نقل شد نمايشگر روابط دو برادر ، آصف الدوله و معزز الدوله با اسعد الدوله و سعى طرفين در توليد اشكال و كارشكنى براى يكديگر و بهانه‌تراشى و روح عدم همكارى با هم است . متن نامه : « هو روحى فداك مراسلهء شريفه و اصل و از صحت و استقامت مزاج بهّاج