عبد الرضا سالار بهزادى

326

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

128 پاكتى است حاوى يك نامه با مهر آصف الدوله به اسعد الدوله در بم . تاريخ پشت پاكت « يكشنبه دويم شهر ربيع الثانى 1316 است » . متن نامه : « عمدة الامراء العظاما كاغذى كه مورخهء 25 شهر ربيع الاول نوشته بوديد در صحبت پست بم و اصل و ملاحظه شده و از سلامتى حالات شما و ساير مسطوراتش استحضار حاصل گرديد . 441 در باب سربازانى كه از بلوچستان مراجعت كرده‌اند اظهار كرده‌ايد كه آنها را نزد جناب امير الامراء العظام آقاى معزز الدوله حفظه اللّه حاضر كرده‌ايد ، اكثر آنها از هاشم خان سطوت الممالك و محمد خان سرهنگ 442 نوشتهء مرخصى داشته‌اند كه با وجود آن سطوت الممالك آن قسم اظهار دلتنگى كرده است . براى آقاى معزز الدوله نوشته شد كه همان نوشتجات را جمع‌آورى نمايند شرحى هم خودشان براى هاشم خان سطوت الممالك بنويسند و ملامت نمايند . كه چرا دلتنگى بىمأخذ كرده است . با وصف اين شما تكاليف سركردگى را در موقع از دست ندهيد و از سربازان مؤاخذه بكنيد كه تكليف خود را بدانند و بعدها از محل مأموريت بدين وسايل طفره نزنند . در باب بروات تخاقوى ئيل كه حواله تحويل‌خانه شده است شرح مفصلى نوشته‌ايد . از خود شما سؤال مىشود تخاقوى ئيل آيا در بلوچستان و بم و نرماشير چيزى بود كه حواله نشد ؟ اگر نبود اين شكايت شما چه راهى خواهد داشت ؟ جز تحويل‌خانه كجا مىبايست حواله بشود ؟ بروات را بفرستيد و تنخواه را از تحويل‌خانه دريافت نمائيد . در باب دو قبضه تفنگ ديوانى كه از سربازان فرارى نزد پنجاه باشى مانده است و نزد شما آورده است ، آيا كار بدى كرده است ؟ دو قبضه كه سهل است ، اگر صد قبضه تفنگ ديوان مفقود شود مسئول ديوان جز شما كه سركرده هستيد كى خواهد بود ؟ اين سئوالات چه است كه مىنمائيد . ديوان از سرباز فرارى مطالبهء تفنگ خواهد كرد يا از شما ؟ مسئول فرار سرباز هم خود شما خواهيد بود تا تفنگ بوده باشد . سربازى هم كه توپچى شده بود حكم شد كه اخراج و كما فى السابق سرباز بوده باشد . در باب حاضر كردن سربازان مأمور براى ساخلو بلوچستان تعلل و معطلى نورزيد كه ان شاء اللّه آخر ماه بايد حتما از بم و نرماشير روانهء بلوچستان شوند . زياده تأكيد نمىشود . دويم شهر ربيع الثانى 1316 » . نقش مهر « آصف الدوله » .