ابراهيم رفعت باشا ( مترجم : هادى انصارى )

411

مرآة الحرمين ( سفرنامه حجاز و تاريخ و جغرافياى راهها و بقاع متبركه آن ) ( فارسى )

كرده‌اند به طورى كه هيچيك از افراد ما موفق به فرار نشده‌اند ! اما به حمد اللّه با ورود ما به مدينه همهء شايعات از ميان رفت . هشتاد و پنج حاجى باقىمانده از كاروان محمل شامى نيز به همراه ما بودند كه به كمك پادشاه مكله و شحر با كرايهء بيست شتر از مال شخصى خود موفق شديم آنها را به مدينه منتقل كنيم . در اين هنگام دو نماينده از سوى شيخ مسجد نبوى براى عرض خير مقدم به كاروان ما و نيز به سلطان و همراهانش به سوى ما آمدند و ورود ما را به سلامتى تبريك گفتند . اين دو فرستاده به همراه ما به اردوگاه همه‌ساله‌مان در جنوب غربى مدينه آمدند و در كنار باب الحميديه كه به وسيلهء سلطان كنونى ما عبد الحميد دوم بنا گرديده و معروف به « باب العنبريه » است جاى گرفتند . اين دو بيت بر روى درب نقش بسته است : باب لطيبة شاده ملك الورى * خاقاننا الغازى الحميد ثناه يا سعد أرّخ باب سعد ناجح * سلطاننا عبد الحميد بناه 1305 هجرى اين دو درب به وسيلهء مفتى شافعيان جعفر برزنجى ساخته شده است . اردوگاه و درب را در عكس زير ملاحظه نماييد . [ تصوير ]