أبو علي سينا ( مترجم : عبد الرحمن شرفكندى " هه ژار " )
386
قانون ( فارسى )
دار خوب نيست « 187 » . كسانى كه بيمارى صفراوى دارند اگر به مدت زياد گرسنه بمانند زهره به معده راه مىيابد و هر غذائى را كه بعدا خورده مىشود به تباهى مىكشاند و در اين صورت در حالت خواب و بيدارى آنچه بر سر تباهمزاجان مىآيد بر آنها روى مىدهد و شايد هم اشتها به غذا از بين برود . در اين حالت بايد آنقدر آب بخورد كه طعام را به طرف پائين براند و مزاج خود را با غذاى خفيف مانند آلو كه مزاج را تغيير نمىدهد نرم كند و يا شيرخشت بخورد و بعد از اينكه اشتهايش بازگشت غذا ميل نمايد . كسانى كه مرطوب اندام و مرطوب بدن هستند و رطوبت بدنشان طبيعى و به آسانى قابل گداختن است نمىتوانند مانند خشك بدنها تحمل گرسنگى داشته باشند مگر اينكه بدنشان از رطوبتهاى غير طبيعى و غير آنچه در گوهر اندامها دارند پر شده باشد و آن رطوبتهاى وارده « خوب » باشند و شايستگى داشته باشند كه طبيعت آنها را به غذاى صحيح تبديل كند و نيروى غذائى به آنها بدهد . نوشيدن آب در موقع غذا خوردن و دنبال كردن غذا با آب زيانآورترين كارهاست زيرا آب خود سريع الهضم است و به آسانى فرومىرود و طعام را قبل از آنكه از راه طبيعى هضم شود با خود بمعده مىبرد و در نتيجه سبب تعفن و بند آمدنها و گاهى موجب گرى مىگردد « 188 » . شيرينىها چون بمذاق خوشآيند هستند و طبيعت قبل از هضم آنها را به خود مىكشد بسا كه زود موجب بندآمدگىها مىشوند و بندآمدگىها بنوبهء خود سبب بسيارى از بيمارىها مىگردند كه يكى از آنها بيمارى استسقاء است « 189 » . غلظت هوا و آب ، بويژه در فصل تابستان سبب تباهى خوراك مىگردد . بد نيست كه همراه غذا پيمانهاى از شراب آميخته با آب و يا آب گرمى كه عود و مصطلكى در آن پخته باشد بنوشند . كسانى كه درون گرم و نيرومند دارند ، اكثر بعد از خوردن غذاى غليظ ، غذا به بادهائى تبديل مىشود كه معده و اطراف آن را كشيدگى مىدهد و بيمارهائى كه از كشيدگى معده و اطراف آن انتظار مىرود روى مىآورند .
--> ( 187 ) - نسخهء انگليسى : « ولى تشنه خوابيدن براى افراد صفراوىمزاج و افراد گرسنه زيانآور است . » ( 188 ) - نسخهء انگليسى : « مشروب خوردن پس از غذا بسيار زيانآور است زيرا الكل آن بسرعت هضم مىشود و بسرعت جذب مىگردد ، بدين ترتيب جذب مقدارى از غذاى هضم شده را تسريع مىكند و نتيجتا انسداد و گنديدگى بوجود مىآيد » . ( 189 ) - نسخهء انگليسى : « شيرينىها قبل از آنكه بطور كامل هضم شوند جذب مىگردند و نتيجتا انسدادهائى بوجود مىآورند و اين انسدادها خود باعث بسيارى از بيماريها از جمله مرض استسقاء مىشوند » .