سليم بن قيس الهلالي الكوفي ( مترجم : افتخار زاده )

375

كتاب سليم بن قيس الهلالي ( تاريخ سياسى صدر اسلام ) ( فارسى )

[ منطق علوى در برخورد با قاسطين ] ( * مصدر گزارش : سليم . * راوى : ابان از سليم . * زمان : سال 37 هجرى . * مكان : صفين . * موضوع : منطق علوى در برخورد با قاسطين . * نمايشى از ادب و منطق علوى و شيوهء برخورد با قاسطان فحّاش محارب و حراميان جاهلى و بقاياى جبههء مقاومت شرك مكّه كه اينك در پناه معاويه نمايندهء شرك ناطق عليه توحيد ناطق سلاح برگرفته و دشنام مىدهند ! ) * متن : ابان گويد كه سليم گفت : على ( صلوات اللَّه عليه ) بر گروهى از شاميان گذشت كه وليد بن عقبة بن ابى معيط « 1 » در ميان‌شان بود . اينان حضرتش را دشنام دادند ، به گوش على عليه السّلام رسيد ، حضرت ايستاد و به يارانش كه در ركابش بودند فرمود : « با آرامش و وقار اسلامى و با چهره‌اى باز كه شايستهء صالحان است به سوىشان تازيد ، همانا نادان‌ترين ، مغرورترين و گستاخ‌ترين كسان نسبت به خداوند قومى هستند كه سركرده‌شان معاويه و پسر نابغه و ابو اعور سلمى و ابن ابى معيط عرق خوار تازيانه خورده در اسلام و مروان رانده‌شدهء رسول از مدينه ، باشند و هم اينان نشسته و دشنام مىدهند ! اينان تا ديروز با من نمىجنگيدند و دشنام نمىدادند و اين من بودم كه آنان را به اسلام فرا مىخواندم و اين آنان بودند كه مرا به پرستش بتان دعوت مىكردند ، خدا را بر ديروز و امروز سپاس كه تبهكاران منافق با من به دشمنى

--> ( 1 ) وليد بن عقبة ابى معيط ، از حراميان تبهكار تازى جاهلى ، عنصر نفوذى مشركان در دولت كودتا ، در دورهء عثمان جاى سعد بن وقاص را در كوفه گرفت . همو بود كه از شراب لبريز شده بود و نماز صبح را چهار ركعت خواند و سپس هر چه را بلعيده بود در محراب پس آورد ، وقتى سبك شد گفت كه : « اى مردم ! اگر مىخواهيد بيشتر برايتان بخوانم ! » رذلى كه مسجد و محراب را به بازى مىگرفت و پليدى شرك وجود خويش را آشكار مىكرد . ن . ك : يعقوبى 2 / 164 - 165 .