الشيخ محمد هادي معرفة (مترجم: ايروانى)

431

التفسير الأثرى الجامع (تفسير اثرى جامع) (فارسى)

بكاهد . » « 1 » * * * ابن جزرى گويد : « بنا بر روايات ، عبارت برگزيدهء همهء قرّاء " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " مىباشد ؛ آن سان كه در سورهء نحل آمده است . استاد ابو طاهر ابن سوار و ابو العزّ قلانسى و ديگران ، اتفاق نظر بر همين عبارت را نقل كرده‌اند . امام ابو الحسن سخاوى در كتابش « جمال القرّاء » مىنويسد : اجماع امّت بر عبارت « أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم » مىباشد . حافظ ابو عمرو دانى گويد : « كارشناسان تنها همين عبارت را به كار مىبرند و عموم فقها ، هم‌چون شافعى ، ابو حنيفه ، احمد و ديگران آن را پذيرفته‌اند . » [ 1 / 160 ] از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تصريح بر اين گونه استعاذه ، روايت شده است . « 2 » اين شيوهء استعاذه در حديث جبير بن مطعم و عطاء بن سائب از سلمى از ابن مسعود نيز روايت شده است . [ 1 / 161 ] ابو الفضل خزاعى از مطوّعى از فضل بن حبّاب از روح بن عبدالمؤمن روايت كرده است كه وى گفت : « بر يعقوب حضرمى اين گونه قرائت كردم : " أعوذ بالسميع العليم . . . " . » وى گفت : « بگو : " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " ؛ زيرا من بر سلام بن منذر ، " أعوذ بالسميع العليم " خواندم كه او به من گفت : بگو : " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " ؛ چرا كه من بر عاصم بن بهد له " أعوذ باللَّه السميع العليم " خواندم كه وى به من گفت : بگو : " أعوذ باللَّه من الشطان الرجيم " ؛ زيرا من بر عبد اللَّه بن مسعود " أعوذ بالسميع العليم " قرائت كردم كه وى به من گفت : بگو : " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " ؛ چراكه من بر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم " أعوذ بالسميع العليم " خواندم و حضرت به من فرمود : اى ابن امّ عبد ، بگو : " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " ؛ اين چنين من آن را از جبرئيل از مكائيل از لوح محفوظ دريافت كردم . »

--> ( 1 ) . الاتقان ، ج 1 ، ص 296 و 297 . ( 2 ) . بنگريد به : مسند احمد ، ج 5 ، ص 253 و ج 6 ، ص 394 ؛ ابن كثير ، ج 1 ، ص 15 .