الشيخ محمد هادي معرفة (مترجم: ايروانى)

430

التفسير الأثرى الجامع (تفسير اثرى جامع) (فارسى)

بشنود ، كافى است . همين معنا نيز صحيح مىباشد ؛ زيرا در همهء نصوص پيشينيان ، اخفاء نقطهء مقابل جهر قرار گرفته است و اين اقتضا مىكند كه آهسته خوانده شود . » « 1 » * * * استعاذه - آن گونه كه با ظاهر قرآن هماهنگى دارد - عبارت مشهور « أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم » است . [ 1 / 158 ] عبد اللَّه بن مسعود نقل مىكند كه بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم قرائت كردم و گفتم : « أعوذ باللَّه السميع العليم » . حضرت به من فرمود : « اى ابن امّ عبد ، بگو " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " . جبرئيل اين گونه بر من قرائت كرد . » « 2 » طبرسى گويد : « بر چگونگى اداى استعاذه پيش از بسم اللَّه ، اتفاق نظر وجود دارد . ابن كثير ، عاصم و ابو عمرو گويند : " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " . نافع ، ابن عامر و كسائى گويند : " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم . إنّ اللَّه هو السميع العليم " . حمزه گويد : " نستيعذ باللَّه من الشيطان الرجيم " . ابو حاتم چنين گويد : " أعوذ باللَّه السميع العليم من الشيطان الرجيم " . » « 3 » [ 1 / 159 ] آخرين عبارت نيز از امام جعفر بن محمدصادق عليه السلام روايت شده‌است . قاضى نعمان مصرى در دعائم ، از حضرت نقل كرده است : « پس از توجه به سوى خدا ، از شيطان استعاذه كن و بگو : " أعوذ باللَّه السميع العليم من الشيطان الرجيم " . » « 4 » نووى گويد : « عبارت برگزيدهء آن " أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم " است و گروهى از پيشينيان " السميع العليم " را مىافزودند . » جلال الدين سيوطى عبارت‌هاى گوناگونى را نقل و از حُلوانى چنين حكايت كرده است : " استعاذه حدى مشخص ندارد . هر كس مىتواند بر آن بيفزايد يا از آن

--> ( 1 ) . النشر فى القراءات العشر ، ج 1 ، ص 253 و 254 . ( 2 ) . عوالى اللئالى ، ج 2 ، ص 47 و 48 . ( 3 ) . مجمع البيان ، ج 1 ، ص 49 . ( 4 ) . دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 157 . صدوق نيز در المقنع ( ص 93 ) آن را روايت كرده است .