السيد عبد الحسين الطيب
272
اطيب البيان في تفسير القرآن (فارسى)
مشاهده كنم ديدم يك نفر از زير پاى شتر ميرود و از زير دست شتر بيرون ميآيد و چشمبندى كرده اينها خيال ميكنند كه در ما تحت شتر ميرود و از دهان شتر بيرون ميآيد . او را خواستم به او گفتم كه : تو چنين ميكنى ، گفت : شما از كجا مىآييد ؟ - گفتم : از فلان قريه . گفت : من تا يك فرسخى شهر را چشمبندى كردم و عوام خيال ميكنند كه اينها واقعيت دارد و همين در نفوس آنها تأثير مىكند و غمگين ميشوند بايد پناه برد به خدا از سحر سحره ، و معناى نفث هم به زبان ما فوت است كه در كره ميزنند سپس كرهها را باز ميكنند و خيال طرف را راحت ميكنند . و نحوهء ديگر كه تفسير شده بزنهايى كه بزيان شوهران خود نظر آنها را از مقاصدى كه دارند منصرف كنند تا بر طبق دلخواه آنها رفتار كنند كه امروز رواج زيادى پيدا كرده اسباب ساز بگيرند آنها را در مراكز فحشاء ببرند و چه و چه و چه . و در حديث داريم ميفرمايد : دينهم دنانيرهم و قبلتهم نسائهم . نبايد انسان عاقل متدين گوش به حرف آنها دهد و بر خلاف دين رفتار نمايد زنها ضعفاء العقول و هوا - پرست و شهوتران هستند ضرر آنها بيشتر از ضرر شيطان است دشمن داخلى هستند بگذريم . [ سوره الفلق ( 113 ) : آيه 5 ] وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ ( 5 ) فرق است بين حسد و غبطه حسد زوال نعمت از غير و لو بر خود نخواهد و غبطه تمناى نعمت است بر خود و لو از غير زايل نشود ، و بعبارت ديگر حسد ميخواهد غير مثل او شود و غبطه ميخواهد خود مثل او گردد . تنبيه : يك موقعى در عالم رؤيا مشرف شدم خدمت حضرت سليمان عرض كردم پس از سلام كه : يك نفر از علماء ما در مقام بيان افضليت حضرت خاتم الانبياء بر تمام انبياء بياناتى دارد تا ميرسد باسم مبارك شما ميگويد : كم فرق بين من عرض له مفاتيح الدنيا فلم يقبلها و بين من قال : هب لى ملكا لا ينبغى لاحد من بعدى . فرمود : ما هم بر دنيا نخواستيم . عرض كردم : چرا لا ينبغى لاحد من بعدى به ديگران هم بدهد چه مانعى دارد ؟ - فرمود : اين معنى نيست بهر كه هر چه ميخواهد بدهد به من زيادتر بدهد