الشيخ الطبرسي (مترجم: نورى و مفتح)
253
تفسير مجمع البيان (فارسى)
خدا بهتر از كشتهء شماست ؟ ! عكرمه گويد : قومى از زردشتيان ايران به مشركين قريش كه در دوران جاهليت با آنها دوستى داشتند ، نوشتند : محمد و اصحابش گمان مىكنند كه تابع خدا هستند و گمان مىكنند كه ذبيحهء خودشان حلال و آنچه خدا كشته ، حرام است . اين مطلب را مشركين از ايرانيان الهام گرفتند . ابن عباس گويد : يعنى شيطانهاى جنى بدوستان انسانى خود وسوسه مىكنند و چيزهايى بدل آنها القا مىكنند كه مجادله كنند . وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ : هان اى مردم مؤمن ، اگر شما از مشركين اطاعت كنيد و مردار را حلال بشماريد و در كارهاى ديگر بدستور آنها عمل كنيد ، شما هم مشرك خواهيد بود . زيرا به اجماع مسلمين ، هر كس مردار را حلال شمارد ، كافر است و هر كس مردار را از روى اختيار با عقيده بحرمت آن بخورد فاسق است . عقيدهء حسن و جماعتى از مفسران ، چنين است . عطا گويد : اين مطلب ، اختصاص دارد به ذبيحههاى عرب كه براى بتها سر مىبريدند .