جمعى از نويسندگان

390

مجموعه مقالات برگزيده كنگره بزرگداشت آيت الله سيد على آقا قاضى (ره) (فارسى)

مقصود از عنوان « در پى اصل بودن » اين است كه هدف سالك بايد در راه كسب معارف ، اصل وجود حضرت حق و نائل شدن و وصول به محضر آن هستىآفرين باشد نه اينكه با به دست آوردن آگاهى و علم ، مقصود خود را كشف و كرامات و مواردى از اين دست قرار دهد . آيت‌ا . . . نجابت از قول آن مرحوم نقل مىكند : « هر چه بادا باد ، در بحر جنون پا مىزنم ، امشب كشفى نصيبم شد شد ، نشد نشد ، امشب خوابى ديدم ديدم ، نديدم نديدم ، من كشف نمىخواهم ، تمام اين مدت چهل سال آن هم براى زرق و برق و كشف و كرامتى چند ، نه ! من معرفت خودش را مىخواهم ، من خودش را مىخواهم . » همچنين جناب آقاى نجابت نقل مىكند : « بعضىها مىآمدند مثلا مىنشستند نيم ساعت مكاشفات‌شان را براى آقاى قاضى نقل مىكردند ، مكاشفات دراز مثل روزنامه ، آقاى قاضى هم هيچ صحبتى نمىكردند . بارى مكاشفه حقيقى كه اهميت دارد اين است كه شخص بتواند اين اضافات را عقب بزند ، با فهم و شعور اين كار را بكند ، يعنى ترقى كند ، عقلش را به خداى جليل بسپارد و از آن ربطى كه موجودات به خدا دارند آگاه شود ، « رند » يعنى كسى كه كشف مىكند ربط شما را به خالق شما ، يعنى سبحات جمال و جلال خدا را در موجودات كشف مىكند و مشاهده مىكند : « ما عدم‌هاييم هستىها نما . » عدم بنده را مىفهمد ، عدم شما را مىفهمد ، عدم همه را مىفهمد پس چى به دست مىآورد ؟ خداى جليلى كه همراه اين‌هاست . » « 1 » آن چنان اين سيره در روش آيت‌ا . . . قاضى روشن و مورد توجه است كه شاگردان آن مرحوم نيز همچون استاد با اين گونه موارد برخورد مىكردند . آيت‌ا . . . شيخ عباس قوچانى هم يكى از شاگردان مبرّز آقاى قاضى است . بعد از وفات استاد ، شخصى به جلسات آقاى قوچانى آمده و شيفته ايشان مىشود . او داراى علوم غريبه بود : علم جفر ، رمل ، اسطرلاب و . . . و بعد يك شب خدمت آقاى قوچانى عرض مىكند كه من مدت‌هاست دنبال كسى مىگردم كه اين علوم را به او واگذار كنم و الان شما را ديدم و مىخواهم اين علوم را به شما بدهم ؛ آقاى قوچانى مىفرمايند : « من هيچ كدام از اين‌ها را نمىخواهم . » آن مرد خيلى جا مىخورد گويى كه آب سردى روى سرش ريخته باشند كه چه طور ممكن است اين مسايل به اين مهمى آن قدر براى ايشان بىارزش باشد .

--> ( 1 ) - اقليم وجود - 57