على قاضى عسكر

61

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

2 - گروه دوّم ، كسانى كه در رأس اركان ادارى - سياسى كشور قرار داشتند و از نظريهء هويدا مبنى بر اعزام نماينده‌اى به كنفرانس خلافت اسلامى ، كه توسط وهابىها برگزار مىشد ، جانبدارى مىنمودند . در حالىكه گروه اول ، حتى حاضر به شناسايى وهابىها نبودند ، دستهء دوم باب مكاتبه و مراوده با ايشان را نيز گشوده بودند . اين رويارويى مىرفت تا آشكارا به‌نفع مجلسيان تمام شود ، ليكن متأسفانه دورهء پنجم قانون‌گذارى در ساعت 5 / 3 بعد از ظهر پنج‌شنبه 22 / 11 / 1304 به اتمام رسيد و روزنامهء ناهيد دربارهء پايان اين دورهء مجلس نوشت : « . . . إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ . . . در و دولاب و اثاثيه و مخازن مرحوم ، مطابق وصيت ، از طرف متولىباشىِ دوم ، آقاى ارباب كيخسرو مهر و موم شد . رحمةاللَّه عليه برحمةٍ واسعة » . عدم همكارى با سعودىها اين حادثه سبب شد تا در عمل ، از امكان فعاليت‌هاى مدرس كاسته شود و متأسفانه به‌دليل سانسور شديد مطبوعات و فقدان اسناد و مدارك لازم ، ارزيابى و قضاوت آنچه در اين دوره فترت رخ داده است ، با مشكل روبه‌رو مىگردد .