الشيخ رسول جعفريان

1131

رسائل حجابيه (فارسى)

3000 شكايت از هتك ناموس به زور به ادارهء پليس رسيده است . سن اين عده شاكيان بين شش سال تا هشتاد و هشت سال بوده و قسمت اعظم شاكيان چهارده ساله بوده‌اند . پس اين ادعا كه در عصر ما امنيت ناموسى كامل برقرار است و صاحبان نواميس بايد از اين نظر خاطرشان جمع باشد ياوه‌اى بيش نيست . ثانيا فرض كنيم امنيت ناموسى كامل در جهان برقرار شده و تجاوز به عنف ديگر وجود ندارد و هر تجاوزى كه به نواميس مردم مىشود از روى رضاى طرفين است ، ريشهء نظر اسلام دربارهء پوشش چيست ؟ آيا نظر اسلام به عدم امنيت بوده تا گفته شود اكنون كه امنيت كامل برقرار شده دليلى براى پوشش نيست ؟ مسلما علت دستور پوشش در اسلام عدم امنيت نبوده است . لااقل علت منحصر و اساسى عدم امنيت نبوده است ، زيرا اين امر نه در آثار اسلامى به عنوان علت پوشش معرفى شده است و نه چنين چيزى با تاريخ تطبيق مىكند . در ميان اعراب جاهليت پوشش نبود و در عين حال امنيت فردى به واسطهء زندگى خاص قبيله‌اى و بدوى وجود داشت ؛ يعنى در همان وقت كه در ايران ناامنى فردى و تجاوز به ناموس به حد اعلى وجود داشت و پوشش هم بود ، در عربستان اين‌گونه تجاوز بين افراد قبائل وجود نداشت . امنيتى كه در زندگى قبيله‌اى وجود نداشت امنيت اجتماعى يعنى امنيت گروهى بود و اين‌گونه عدم امنيت‌ها را پوشش نمىتواند چاره نمايد . به اين معنى كه قبيله‌اى به قبيلهء ديگر شبيخون مىزد . در اين شبيخون‌ها كه به وسيلهء قبيلهء بيگانه انجام مىشد همه چيز دستخوش غارت مىگرديد ، هم مرد اسير مىشد و هم زن ، پوشش زن براى او امنيت نمىآورد . زندگى اعراب جاهليت با همهء تفاوت عظيم و فاحشى كه با زندگى صنعتى و ماشينى عصر ما داشته ، از اين جهت مانند عصر ما بوده يعنى فحشا و زنا حتى در مورد زنان شوهردار فراوان بوده است . ولى به خاطر يك نوع دموكراسى و نبودن حكومت استبدادى كسى زن كسى را به زور از خانه‌اش بيرون نمىكشيد . با اين تفاوت كه نوعى عدم امنيت فردى در زندگى ماشينى امروز هست كه در آن عصر نبود . پوشش براى جلوگيرى از تجاوز كسانى است كه در يك جا زندگى مىكنند . برحسب خوى و عادت قبيله‌اى بين افراد يك قبيله اين‌جور تجاوزها وجود نداشته است . لهذا نمىتوانيم بگوييم كه اسلام صرفا به خاطر برقرار ساختن امنيت دستور پوشش را وضع كرد . فلسفهء اساسى پوشش چيز ديگر است كه توضيح خواهيم داد . در عين حال نمىخواهيم بگوييم كه مسألهء امنيت زن از گزند تجاوز مرد به هيچ وجه مورد توجه نبوده