شيخ حسين انصاريان

340

تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)

اسْتَخِرْ وَ لاتَتَخَيَّرْ فَكَمْ مَنْ تَخَيَّرَ أَمْرَاً كانَ هَلاكُهُ فِيهِ . « 1 » از خداوند طلب خير كن و بدون آن كارى را انتخاب مكن ؛ زيرا بسا كسى كارى را انتخاب كرده كه آن سبب نابودى او شده است . امام صادق عليه السلام در اين زمينه مىفرمايد : مَنِ اسْتَخارَ اللَّهَ مَرَّةً واحِدَةً وَ هُوَ راضٍ بِهِ خارَ اللَّهُ لَهُ حَتْماً . « 2 » هر كه با طيب خاطر يك بار از خدا طلب خير كند ، خداوند به يقين به او خير عنايت خواهد كرد . چند نكته دربارهء استخاره و آداب آن كه بايد رعايت شود : 1 - شيخ مفيد در رساله الغَرِيّه خود نوشته است : « سزاوار نيست كه انسان در امور نهى شده و واجبات استخاره كند . استخاره در امور مباح و جايز است و در ترك عبادت مستحبى كه آوردن هر دوى آنها ممكن نباشد مانند حج و جهاد مستحبى و يا زيارت حرمى و ديدار برادرى به مانند ديگرى . » « 3 » 2 - خواهان استخاره بايد پس از بىنتيجه بودن فهم عقلى و تجربه و همفكرى با ديگران باشد و راه اطمينان تنها در اين وسيله منحصر گردد . 3 - نيّت استخاره بايد به راستى و درستى خالصانه باشد و حقيقت امر را از خدا طلب نمايد . 4 - شخص استخاره كننده بايد با وضو و پاكيزگى بدن و از آلودگىهاى نفسانى به دور باشد .

--> ( 1 ) - غرر الحكم : 196 ، حديث 3863 . ( 2 ) - بحار الأنوار : 88 / 256 ، باب 7 ، ذيل حديث 1 ؛ فتح الأبواب : 257 . ( 3 ) - بحار الأنوار : 88 / 229 ، باب 2 ، الاستخارة بالرقاع ؛ فتح الأبواب : 176 .